Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#922179
Hej!!

Kan någon vänlig själ här på forumet beskriva för mig, tydligt och utförligt, steg för steg
hur man "kopplar SRS-lampan till en annan lampa på instrumentpanelen så den tänds och släcks med den"?!

Får felkod 2-3-2 (vänster bältesförsträckare, avbrott eller kapacitans för låg), har bytt bältesträckaren och airbag-styrenheten under mittkonsolen,
lampan fortsätter lysa!

Blir tokig snart...

Tack på förhand!!
#922348
Antingen bluffar du oss för att få hjälp. Eller så har nån bluffat dej.
Det tar ingen tid att leta på om det är kabelproblem till en sträckare
Man lossar i bägge ändarna.(vid styrdon och sträckare) så mäter man från rätt pin till sträckaren med deras speciella multimeter. Voila har man ett svar. Vi pratar om max 40 min felsökningstid inkl friläggning.
Vad reparation kostar sen är nåt helt annat som dessutom går att påverka till det bättre.
#922428
Sälj eller skrota bilen då.
Jo men visst, klart man skrotar en fin och annars helt
fungerande 850 bara för att en lampa lyser...
Antingen bluffar du oss för att få hjälp. Eller så har nån bluffat dej.
Det tar ingen tid att leta på om det är kabelproblem till en sträckare
Man lossar i bägge ändarna.(vid styrdon och sträckare) så mäter man från
rätt pin till sträckaren med deras speciella multimeter. Voila har man ett svar.
Vi pratar om max 40 min felsökningstid inkl friläggning.
Vad reparation kostar sen är nåt helt annat som dessutom går att påverka till det bättre.
Nej jag bluffar inte och moralpredikningar undanbedes.
Volvo har kollat airbagen och säger att den är OK.
Om det hade varit så enkelt som du vill få det att framstå
så hade väl killen på verkstan gjort så. Han ringde upp
mig och frågade om jag verkligen är beredd att kosta på
den omfattande felsökning som det skulle innebära att kolla
kabelbrott. Det var så ovisst att han inte ens kunde ge någon
prisbild på arbetet, så det känns inte direkt aktuellt!
Det är enkelt att upptäcka sådant trix med lampan genom att kolla hur den tänds och släcks.
En besiktningsman som kan sin sak lurar man alltså inte.
Varje gång jag har besiktat tidigare så har man kört in
bilen i hallen, klivit ur och lämnat den på tomgång.
Besiktningsmannen sätter sig i bilen och kör fram den utan att
först stänga av och kolla hur instrumentlamporna tänds.
Det verkar vara standardproceduren.
#922443
Henke850GLT skrev: Varje gång jag har besiktat tidigare så har man kört in
bilen i hallen, klivit ur och lämnat den på tomgång.
Besiktningsmannen sätter sig i bilen och kör fram den utan att
först stänga av och kolla hur instrumentlamporna tänds.
Det verkar vara standardproceduren.
Jo, de är nog inte alltid så uppmärksamma. Vad jag menade var att om man vet hur lampan ska bete sig, så kan man enkelt kolla om den kopplats ihop med någon annan lampa. Du kan själv läsa i bilens instruktionsbok hur SRS-lampan ska bete sig, och det skiljer sig från alla andra kontrollampor. Har man efterkontroll just pga tänd SRS-lampa är de kanske noggrannare, kan man hoppas.

Och utan att ha grejat med SRS just på 850 så håller jag ändå med ovanstående – felsökning i sig bör inte vara särskilt dyrt. Fråga en annan verkstad isåfall.
#922444
Varför inte plocka ur lampan, men även plocka ur airbagen.
Det de kontrollerar är väl enbart om den larmar för något fel.
Men jag hade ju hellre plockat ur airbagen ur bilen, än att köra omkring med en glappande sprängladdning framför ansiktet. Det är inte direkt skönt att få en i ansiktet! Har provat!

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]