Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
#921822
Tjena. Har en 850 2.5 -93. Skulle starta bilen för några timmar sen men den vägrade starta. Batterilampan lyser starkt när man vrider nyckeln och har ca 65 liter i tanken som jag fyllde på för två dagar sen. Trots att Batterilampan lyser så känns det som om den är tömd på el. Kan det vara frusna bränslerör eller ispropp? Eller är det helt enkelt för kallt för batteriet? Tack på förhand. Mvh//Emanuel
av PTV
#921939
Lyser batterilampan starkt så är där förmodligen för dåligt med ström.Bara att sätta till en laddare för att få upp farten igen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#921943
Prova med att knacka på startrelät. Det verkar som det inte slår till.
av hno12
#921958
Nej, startmotorn går inte igång. Eller den vill gå igång men det låter som om bilen helt enkelt är tömd på batteri. Fast sist jag behövde ladda batteriet så lyste lampan knappt, den va svag när jag vred om nyckeln. Så jag tog in batteriet och laddade i ca 10 timmar. Det va för ca 1 månad sen. Jag undviker även att ha på onödigt med elektronik när jag startar bilen. Vilket nummer har det relät? Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
av SvenB
#921961
Det sitter på startmotorn.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#922141
Om startmotorn inte går runt tyder ju på att det saknas kraft i batteriet, prova att ladda upp batteriet först!
När du laddat batteriet och fått igång motorn så mäter du på batteriet för att förvissa dig om att generatorn laddar som det är tänkt, ligger upp mot 14,2V om den är frisk.
Om den laddar som det är tänkt så kan man misstänka att batteriet gjort sitt, eller att något står igång och drar ut strömmen.
En misstänkt bov då är tändningslåset, ja eller dosan på baksidan rättare sagt.
SvenB skrev:Prova med att knacka på startrelät. Det verkar som det inte slår till.
SvenB skrev:Det sitter på startmotorn.
Det där är en solenoid, inget relä!
Användarvisningsbild
av Perra83
#922144
Mät även på batteriet när motorn är avstängd. Ett friskt batteri fungerar även fast det är kallt ute.

Ja har bytt kabelskor på en 850 och på en V70 som var ärjade och det gick varmgång i dom som drog ur batteriet. Varma kabelskor på batteriets + pol är inte bra. Bytte ett batteri i onödan, 1400kr fattigare.....
av rid54
#922162
Mojängen på en normal startmotor är en kombination av manövermagnet (för att dra in startmotordrevet i startkransen) och en kontaktor (för att sluta huvudströmkretsen från batteri till startmotor). Solenoid brukar man kalla den, men det är ett allmänt ord för en elektromagnet med rörlig kärna. Benämningen startrelä skulle passa för ett relä som påverkades av startnyckeln och gav ström till solenoiden (finns på en del bilar).

Om det är så, i detta fall, att startmotorn "försöker" gå, men inte orkar dra runt motorn, så är det endera batteriet som är slut (inte klarar att leverera startström) eller så är det dålig kontakt i strömkretsen (+ polen på batteriet - anslutning på solenoiden - intern strömkrets i startmotorn - jordfläta från motorn till karrossen - jordfläta från kaross - minuspolen på batteriet).

Prova med startkablar från en annan bil. Funkar det inte då - kolla alla kontaktpunkter. Om allt är OK måste du kolla närmare om solenoiden får ström och om den drar ordentligt (som nämnts ovan).
av hno12
#922219
Jag vill börja med att tacka för alla svar. Det visade sig vara batteriet som är kasst, tog ur batteriet och laddade några timmar för att försäkra mig om den biten. Nu funkar den som den ska, fast det är andra gången på 1 1/2 månad som jag laddar batteriet. Generatorn va nyligen bytt sa gamla ägaren när han sålde bilen och kvitto finns. Frågan är då om man ska slå till på ett nytt batteri?
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]