Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvovsjuttio
#921341
Hej!
Har bytt stötdämpare och fjädrar fram till min v70 -99. Har var sänkt innan, men har nu bytt till standard.
Vänster sida funkar bra men på höger sida tar fjädern i hjulhuset. Precis som om fjädrarna är för långa, men alla grejer är rätt till min modell.
Konstigt att det bara är på höger sida det är så här... Även om jag dubbelkollat och trippelkollat att alla delarna ska vara rätt så är det liksom som om fjädrarna kröker sig/är sneda på fjäderbenet...
Kan detta verkligen vara rätt?
Nån som vart med om samma sak?
av volvovsjuttio
#921350
Javisst sitter perfekt i både övre och undre... Konstigt att de är krökt då. Men allt ska stämma... Hmm...
Höger sida är också lite krökt, men där tar det inte emot...
Den har stått på en lyft nu, så det kanske sätter sig bättre efter ett tag?
av *pettson*
#921359
Låter man det sitta 10-15år så slappar det kanske till sej.
Alternativt så tar du bort fjädern som strular och vänder den upponed jämfört med nuvarande position så passar det utmärkt nu.
Fjädrarna fram har faktiskt upp resp ned och den som strular sitter åt fel håll.
av volvovsjuttio
#921363
Okej. Herregud!
Visste inte detta alls... Inte han som gjord jobbet heller tydligen...
Kan även vänster sida som är rätt krökt (banan-liknande) vara fel, även om det inte tar emot i hjulhuset?
av *pettson*
#921366
Lätt gjort om man inte har koll. Se det som att han hade 50%rätt.
Går fjädern fritt på insidan av innerskärmen mot motorutrymmet så bör den sitta åt rätt håll.
Dom är lite krökta när bilen har max fjädringsutslag. Ska räta till sej när benet går ihop till bruksläge.
av TobbeViktor
#921406
Kan även vara fjädern som är fel på. Beställde billiga grejer till min. Bytte fjädrar och dämpare.
Däremot så skavde det emot i bägge hjulhus. Testade att vända fjädrarna så som skrevs här innan. Ingen skillnad.
Däremot så var bilen sjukt studsig när man körde den. Sjukt irriterande.
Enligt försäljaren motsvarade det original. Höll inte med så jag fick returnera dem trots montering.
Köpte nya fjädrar på Volvo istället, vilket funkade direkt.
Så visst finns det fulfjädrar också.
Annars finns det ju färdiga fjäderben att köpa också.
av *pettson*
#921424
Har monterat kanske 300 fjädrar på volvo, original och billigaste du kan tänka dej. Har ALDRIG råkat ut för några fjädrar som är felgjorda så dom inte passar på benen. Däremot har jag rättat till säkert 100 ben till där man bytt själv och misslyckats på mer än ett sätt med bytet.
Även xc90 har krävt sina offer. Min egen köpt av en volvomekaniker, var en av dom. Han visste med 100% säkerhet att fjäderbenslagret på vänster sida var kasst. Det var anledningen till det där *sproiiiiing* ljudet som kom ibland när man svängt fullt.
30 mil senare kom jag hem efter köpet och hissade och plockade bort benet. Jovisst fjäderbenslagret var inte purfärskt. Men fjädern satt tamejfan lika fel för det..
Dit med ett nytt lager då jag ändå hade det öppet och så montera fjädern korrekt. Vips.. tyst. Gamla fjäderbenslagret var inte värre än att jag kan ha det på hyllan som reserv.
Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]