Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vigg
#920511
Biltema 10w-40 semisyntet. Ok olja till rimligt pris. Fungerar och kör efter bilens diagnossytem som är ca 1300mil.
Vartannat år så kör du luftfilter och stift också.
av MickeM
#920581
Hej.

Med tanke på bilens ålder och mil, så är det viktigast att olja finns och byts.
Så länge du inte slår i gammaldags mineralolja mitt i vintern, så kvittar det.

Att ägna sig åt "kvalitetsmärkessnobberi" på de här gamla bilarna är pengar i sjön.


Till din fråga:
Jag har personligen Biltemas 5w 40 helsyntet i min S70 2,5 10v -98 29000mil.
Även Biltemas oljefilter, luftfilter,kupefilter,bromsbelägg, växellådsolja,mm.
Inga problem.
Används till arbetspendling 8mil/dag.
Ingen märkbar oljeförbrukning, eller oljeläckage värt att nämna.

Micke.
av klasson845
#921249
Jag köper biltema semisyntet 10w-40. Det klarar du dig fint med under vintern, ialla fall i södra Sverige.
MickeM bör man byta växellådsolja i dessa bilar? Hur ofta i så fall? Vår har gått 26 500 mil, och jag tror inte det är gjort eftersom det inte ingår i någon service.
av rid54
#921282
klasson845 skrev:Jag köper biltema semisyntet 10w-40. Det klarar du dig fint med under vintern, ialla fall i södra Sverige.
MickeM bör man byta växellådsolja i dessa bilar? Hur ofta i så fall? Vår har gått 26 500 mil, och jag tror inte det är gjort eftersom det inte ingår i någon service.
Hehe, nu kom en annan älsklingsfråga upp - byte av växellådsolja... Jag skulle absolut byta i en bil med den körsträckan och om det inte fanns bevis på att den var bytt senaste 10.000 milen. Men det är min personliga uppfattning, efter att ha sett och känt på urgammal växellådsolja från en högmilare. Svårt att föreställa mig ett argument för att INTE byta.
av sensonic
#921800
MickeM skrev:Hej.

Med tanke på bilens ålder och mil, så är det viktigast att olja finns och byts.
Så länge du inte slår i gammaldags mineralolja mitt i vintern, så kvittar det.

Att ägna sig åt "kvalitetsmärkessnobberi" på de här gamla bilarna är pengar i sjön.


Till din fråga:
Jag har personligen Biltemas 5w 40 helsyntet i min S70 2,5 10v -98 29000mil.
Även Biltemas oljefilter, luftfilter,kupefilter,bromsbelägg, växellådsolja,mm.
Inga problem.
Används till arbetspendling 8mil/dag.
Ingen märkbar oljeförbrukning, eller oljeläckage värt att nämna.

Micke.
Tycker inte prisskillnaden är jättestor till Castrol om man köper på rätt ställe. 4 liter helsyntet 5W-40 på Biltema 399:-. 4 liter Castrol Edge 5W-40 449:- på Oljemagasinet. https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=13

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]