Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasumea
#919796
Bilen är en 850 2.5, - 97.

Jag lyckas inte reda ut huruvida bilen har separata spolarpumpar för bakrutan och framrutan.
Som jag förstår det (rätta mig om jag har fel) så har min bil en pump, medans v70 från 98 har två?

När jag kollar på behållaren så ser jag en pump på ovansidan, sitter det eventuellt en under med?

När jag försöker spola så hör jag ingen pump gå, samtidigt som bakre torkaren helt har slutat röra på sig. Vet ej om problemen kommit samtidigt
då dessa felen fanns när jag köpte bilen. Säkringen är hel men har även prövat att byta den. Det är inga problem att spola på framrutan och även torkarna fungerar där.

Min gissning är att bakre torkarmotorn har gett upp och samma med en eventuell spolarpump till bakrutan.
mvh
av jonasumea
#921000
VolvoMotor skrev:Det verkar vara två pumpar i 855an också. Här är en bra tråd med tips, läs hela. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=47084

Angående torkarn bak så är det är nog med största sannolikhet torkarmotorn som har kastat in handduken helt,

Tack för svaret och länken.

Hade möjlighet att komma under bilen idag och hittade den andra pumpen som går till bakrutan, kopplade den till ett annat 12v och den är stendöd.
Har tagit ut den nu och väntar på en ny (Är rätt pilligt men går att få ut den utan att riva något annat).

Lossade även på inredningen i bakluckan och mätte vid torkarmotorn, den får ström dit och man hör även hur det knäpper till vid motorn och att den försöker driva men den verkar som du säger ha gett upp. Har beställt ny från bildelsbasen.
av StefanWasa
#921161
Det kan ju vara länkaget som styr armen också, axeln som går ut till själva torkararmen kan ärga fast. Plockade du bort motorn från länkaget när du testade den?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#922073
Min spolning på bakrutan har också lagt av, hur många backventiler sitter det på hela slingan?
För jag har stopp nånstans på mitten, dvs pumpen fram och filter/backventil bak gör det det ska men det verkar vara stopp i ledningen bak!?
av jrek78
#922238
Om det är en backventil som gått på semester, borde väl ändå pumpen surra?
Och ang. Torkaren så är det oerhört vanligt att axeln ärjar fast.. Gjorde iordning min och de funkade bra ett tag. Sen va den stilla igen. Sprättade då isär motorn och upptäckte att kolen inte löpte som dom skulle. När de var fixat, så funkade allt felfritt igen!

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]