Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlAdam
#917733
Har fått hem alla motorkuddar nu så jag ska byta de i helgen, vi får se om det blir bättre. Minsta bättring så är jag nöjd.

Ang att ratten skakar när man startar bilen så har jag det också.
av *pettson*
#917759
Det är enkelt att åtgärda 95% av glappet.
Börja med stumma fästen över och under motorn. Ca 600kr beroende på vart man köper. Du får leva med ljudskillnaden och vibrationerna.
Montera nya drivaxlar. Volvo säljer utbytesrenoverade. Det sätter dej tillbaks runt 8000kr för materialet.
Till sist finns inga lösa delar till lådan. Men det finns ändå inget unikt som är slitet i lagerväg osv. Hade nöjet att komma över alla lager och shims till en låda. Bytte rubbet samt monterade ny diff. Men det glappade ändå. Summa summarum glappet återfinns nånstans i samspelet mellan drevstockarna. Men det går att lösa med en utbyteslåda som sätter tillbaka kontosaldot med 28800kr sist jag tittade.
Summerar vi så kan du köpa en betydligt nyare lågmilad bil för summan.
Såå bara upp till dej att avgöra vad du vill lägga.
av Andis
#917773
Pettson tackar för fint svar. Gillar att få se priser sånt är alltid kul.

Kanske fel tråd men inte kände man väll några såna här glapp i gamla hederliga 945 or?

Jag tycker jag känd liknade saker i min 2004 som ni pratar om här på 850 men nu har jag slutat lyssna så noga blir så dyrt då :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#917803
Andis skrev:Kanske fel tråd men inte kände man väll några såna här glapp i gamla hederliga 945 or?

Du har tydligen aldrig kört en 945a med halv-kass växellåda och/eller riktigt risig bakaxel :mrgreen:
Därimot "känns" det inte på samma sätt på en bakhjulsdriven som på en framkrafsare, men det brukar låta rätt duktigt istället.
av Andis
#917864
Lucif3r skrev:
Andis skrev:Kanske fel tråd men inte kände man väll några såna här glapp i gamla hederliga 945 or?

Du har tydligen aldrig kört en 945a med halv-kass växellåda och/eller riktigt risig bakaxel :mrgreen:
Därimot "känns" det inte på samma sätt på en bakhjulsdriven som på en framkrafsare, men det brukar låta rätt duktigt istället.
Nej antagligen inte. Tycker dom alltid känts så gedigna i drivlinan. En vän hade en 40 t+mil för några år sen gick som ny när man körde den otroligt. Kändes helt fräsch i drivlinan och motor.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]