Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlAdam
#912599
Misstänker att jag inte är den enda här inne som har en glapp drivlina. Jag har bytt övre/undre motorfäste och motorkuddarna är hela. Ändå känns det som att motorn rör på sig. Jag misstänker starkt att växellådan/diffen är slut efter 26000 mil.
av MickeM
#912673
Hej.

Min känns glapp också, lika som de flesta gamla S/V70/850 jag kört..
Min vill tom "stutsa", lite, när man motorbromsar, om ni förstår.
Det har den gjort så länge jag haft den, tillsammans med rasslet på lågvarv vid acceleration.
Den bara går och går ändå.

Hissar jag bilen och snurrar framhjulet med växel i så är den inte så glapp.
Det känns mer än det är.

Det är nog inget fel i växellådan, utan den är lite sliten.
Första generationen S/V70 är gammal nu.

Vill du ha nåt stumt, får du köpa nåt nyare.

Visst spelar motorfästena in också.
Om du byter samtliga, så blir det nog lite bättre, men om ingen är uppenbart trasig, så är det pengar i sjön.

Blir knappast bättre av att du byter låda, då den du byter till, sannolikt också gått 25k mil eller mer.

Tuta och kör.

Micke.
av SubMarine
#912693
Min är också glapp i drivlinan. Märks främst vid start samt vid krypkörning på ettans växel i köer. Har bytt alla motorfästen utom de hydrauliska utan att det blivit bättre. Har något axialt glapp i högra drivaxeln mellan axel och yttre knut. Axeln ska väl sitta stumt i yttre knuten?
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#912719
Detta är väl standard på alla 850/X70, är sådär på min 855a med. Motorn kan studsa till lite ibland. Alltså inget fel direkt och inget man behöver oroa sig över. Man ska också komma ihåg att våra kära 850 och X70:s är 14-22 år gamla bilar och de flesta har rullat runt 30 000 mil. Har tyvärr aldrig kört en splitterny 850 eller X70 så jag kan inte uttala mig om dom var såhär från fabrik eller ej. :D
av SubMarine
#912734
Men om de inte var glappa från fabrik så borde det ju gå att hitta exakt vad som glappar och åtgärda det :) Sen får ju såklart var och en avgöra om åtgärden är värd att göra eller ej.
Användarvisningsbild
av david70
#912746
Intressant. Fler som har hoppande och studsande motorer :P Bra att någon startade en tråd i det för har funderat på detta ett tag. Har en S70 där motorn ibland hoppar till när man kopplar ur och ska växla i uppåtlut (händer endast med kall motor sen jag bytt alla motorfästen). Så är detta alltså normalt? T.o.m bytt de hydrauliska kuddarna och det gjorde saken rätt mkt bättre. Dock tkr jag motorn sitter väldigt löst... Nytt gummi är mjukt... Man kan rucka på motorn rätt ordentligt på högra sidan då det högra nedre motorfästet är så mjukt. På min förra bil (850) var alla motorfästen gamla och stenhårda så motorn satt som gjuten! Det var mkt mer lättkört så tyckte jag istället för denna gummibandkänsla som S70:n har :P
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]