Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoadamv70
#911760
Hej!
Har en volvo v70 -00 som spjällhuset är trasigt på.
Men jag hittar inget spjällhus med samma nummer :(
Därför undrar jag om man kan montera ett spjällhus med ett snarlikt nummer på.
Det numret som jag har finns bara på års mod. 99-00
mitt nummer (9186793)
MVH Adam
av TobbeViktor
#912016
Det är lite småkrångligt med de här roliga spjällen.
Har du den vita eller gula etiketten på det?
Numret vet jag inte hur noga det är, noggrannare med att det är rätt programvara i.
Finns tydligen en hög med olika spjäll och lika många programvaror.
Att köpa ett begagnat är lite grisen i säcken.
Första gången jag bytte på min så köpte jag ett begagnat (gul etikett), som suttit på en likadan bil med samma årsmodell.
Det funkade fint i ca. 3 år, men sen ville inte det vara med heller.

Pratade med atech2.se som skickade ett renoverat som han trodde skulle funka. Funkade klockrent och gav en trevligare bil, med bättre gassvar. Skickade tillbaka det gamla i pant. Hade det han skickade inte funkat, så sa han att de bara hade skickat tillbaka det gamla fast nyrenoverat. Väldigt smidigt.

De renoverade är gjorda så att man tagit bort släpringskontakterna och satt i induktiva givare istället.
Helt klart värt pengarna. Mycket trevligt bemötande dessutom.
av volvoadamv70
#912802
vit etikett
numret på mitt spjällhus finns bara på 99-00 och är störtomöjligt att få tag på :(
hur vet man om det är rätt programvara :?:
av volvoadamv70
#913494
tack för alla svar
vit etikett är alltså skräp.
men kan man montera ett med gul etikett och ett annat nummer?? :?:
av mikaelm
#913893
Har just monterat ett renoverat spjällhus från Atech2 på min V70XC -00. Dock hade även detta hus vit etikett, men enligt mekanikern som monterade det, så har det ingen betydelse då de väsentliga delarna tydligen är utbytta.

Verkar dessutom som att jag inte behöver omprogrammera det sedan det suttit ett år på en annan bil. Hur lång tid kan det ta innan man märker att det behöver programmeras? Ska väl i så fall gå dåligt och motorlampa ska lysa?


Mvh: Mikael Markström
av TobbeViktor
#914077
Fick svaret från atech2 att antingen funkar det eller så funkar det inte. Vid eventuella problem så kunde de fixa det spjället som du hade på bilen och sen skicka tillbaka det. Han sa nåt om att det fanns uppemot 100 olika programversioner.
Inpassning

Verkar lite si och så med passformen ibland […]

Funkar denna adapter?

Jag undrar också det. Jag har samma stereo n[…]

Fläkthelvete

Det är samma fläktvinande under laddning[…]

Volvocarsretail har nya V90 Cross Country B5 bensi[…]