Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#910883
Hej!

Jag köpte igår en V70 från 98 med 2,5 liters motorn B5252S, märkte idag när jag starta den att tomgången låg på 900, och när den blivit varm ligger den på 1300 varv,
har fått läst ur felkoder och de finns inga, motorn går för övrigt klockrent. Tomgången ligger jämt på 1300 när den är varm pendlar inte något, samma sak kall jämt på 900 varv och inget pendlande.

Så skitit spjällhus, skitig tomgångsmotor, eller vakuumslangar? vad är vanligast på dessa bilar?
Är också lite nyfiken, hur kan tomgången vara normal kall, men vara högre varm? ??:-/



Sen en annan fråga som inte rör tomgången. Märkte också idag att tempmätaren aldrig ställer sig på mitten, utan strax nedanför, och på motorvägen hem sjönk tempmätaren ?:-/ Jag körde av motorvägen och stannade bilen, då steg den igen men denna gången till mitten ??:-/ På motorvägen igen och tempmätaren sjunker som vanligt igen. Den ligger helt still i stadstrafik och på landsväg, bara motorväg.
#910886
Jag tar den senare frågan, för på den första har jag inget bra svar.

Panelinstrumenten är inga precisionsinstrument. Kontrollera hur den egentliga temperaturen är. Här är ett förslag: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/36-2286 Det finns mer avancerade och dyrare IR-termometrar med lasersikte etc. etc. Men till motormätningar kommer du långt med den här.

Mät temperaturen på t.ex topplocket, nära termostaten, men inte efter. Efter termostaten blir det ju inte varmt förrän den har öppnat. Och gör flera mätningar, på samma plats hela tiden. Jämför med hur nålen pekar i panelinstrumentet så att du vet "vid det strecket är det 75°. Och vid det andra strecket är det 88°" Skriv upp mätvärdena så att du får som en kurva över motortemperaturen.

Termometern är även användbar till annat. T.ex nu när det börjar bli kallt kan man lätt hitta var det är tjyvdrag runt dörrar och fönster. Fungerar även som febertermometer. Gör som sjukvården, mät i örat.
#910952
Är det inte enklare att bara byta termostaten istället för att leka vetenskapsman? En termostat är inte dyr och relativt lätt att byta. Det är dessutom inte helt ovanligt att dom falerar med åren.

Angående tomgången kan man misstänka att den drar tjuvluft via nån vacuumslang. Går över samtliga vacumslangar, glöm inte den böjda i änden av insuget bakom servopumpsbehållaren. Sitter väldigt dumt till och svår att se, ännu svårare att byta.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.