Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goraxe54
#909512
Hej volvofans
Har googlat som en galning efter info om luftpump och reläplacering.tycker jag får olika svar vad de sitter nånstans.
Har skruvat bort batterihyllan,där inunder sitter nåt som liknar en sorts membranpump med en 3-polig kontakt och en tunn plastslang,slangen verka gå in i kupen,är det vad dom kallar för luftpump.När det gäller kablarna från pumpen,verkar dom gå upp till säkring och reläcentralen vid luftrenaren.
Har testkört pumpen separat vid sidan av,den pumpar när man håller för utloppet,det går tyngre då för pumpen,det sitter nåt i pumpen också som ser ut som en reläspole,några reläkontakter verka det inte finnas.Och var sitter reläet,svaren tycker jag har varit antingen uppe på vattenkylaren eller under vid sidan av den här membranpumpen.
Snälla hjälp mej
Tacksam för svar
Hälsn/ Göran
av Henke3
#909535
pumpen närmast under batterihyllan är pumpen till farthållaren,
luftpumpen till avgasreningen , om du har en sån, sitter längre ner på samma ställe.
Har en grov slang, cirka 25mm, som tar luft från luftfiltret, sen en något tunnare på
trycksidan som går till baksidan motorn till en vacuumventil på avgasgrenröret.
Användarvisningsbild
av taxi
#909686
Jag tyckte nog att den var mer åtkomlig underifrån. Men har du redan börjat från andra hållet så kanske det inte spelar roll nu.
Vad är problemet med luftpumpen?
av Goraxe54
#909951
Den har fullständig bäckat ihop,fick den efter lite tålamod att gå lätt,så har även motorn gett upp.avbrott i lindningen.
Reläet som styr pumpen,är det relä som är märkt med ett (J) uppe i reläboxen.
Håller på och jagar en beg pump,inte lätt att hitta,besiktning på fredag ??:-/ ?:-/
av JanneVTR
#909999
På frugans fick jag ta bort felkoden innan bes. Tar ett par mil innan lampan tänds. Finns även lösning att löda i ett motstånd i boxen för att "lura" styrsystemet. Googla så finns det lösning.
Lättast är ju iofs att skaffa ny pump, men de är ju som sagt ganska dyra :cry:

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]