Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#909472
hejsan, volvo 855 -95, kört i sommar med frånkopplad abs då ena kransen försvann, inför besiktningen byttes kransen, en bärarm, en kräningshämnare (eller vad den heter) skivor och klossar fram. funkade jättebra allting, gick igenom besiktningen, men så efter nån dag börjar det låta högt vid inbromsning. dunk dunk dunk dunk, när man bromsar in från hastigheter över 50 ungefär, in på verkstad, skivor mättes och var bra, bytte en lite trasig skiva bak, men det hjälpte inte, konstaterat att ljudet kommer från vänster fram, verkstad har rivit ok och bromsar tre gånger, inga fel hittas, kopplat ur absen, men dunkar fortf. vänster sida var även där bärarm och stag byttes. det känns inget i pedalen när det dunkar.

vad kan det vara som låter så här?? just det ratten står lite snett efter bytet av grejerna, allt gjort på verkstad, men har glömt be dom ställa ratten rakt igen.
tillägg. det låter inget konstigt från drivknutarna när jag svänger etc, bilen testades även upphissad när bromsning skedde, men inget låter då heller (kan ha att göra med att det inte gör det vid låga hastigheter eller för att hjulet inte var belastat under själva testet.)

tänkte kolla själv var det kan vara då det inte är roligt att köra till verkstad med en bil som är påkostad mer än den är värd, :)
#910847
Vad gjordes med oken då?
Bromsok/bromsar som kärvar kan ju dunka grymt mycket, särskilt bak.
I min s70 så vet jag att bägge oken bak kärvar och det dunkar i typ hela bilen.
Har du bytt oken nån gång?

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png