Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#908656
Hej har en 854 från 1995 som jag försöker få kupefläkten att fungera normalt på. Efter att läst detta forum och googlat lite så verkar den vara ett ständigt återkommande problem i olika former. Bilen är utrustad med ECC och bilen rapporterar inga felkoder i diagnosmodulen.

Vad som sker är att fläkten fungerar oftast ett par minuter när man startar bilen sedan dör den. Eftersom de verkar ge upp i lager och kol (om man ska lita på inläggen här) så bestämde jag mig för att byta ut eländet. Sagt och gjort, beställde en ny för 1100 pix på Skruvats.se, bytte ut den igår, men samma fel kvarstår. Det spelar ingen roll hur mycket jag fipplar med kontrollerna på ECC panelen, har den väl stannat så står den still.

Kyla och värme verkar fungerar fin fint i övrigt, för får man lite självdrag i systemet så kyler samt värmer den luften.

Någon som har något tips på vad jag ska undersöka? ?:-/

Har fått för mig att den verkar fungera sämre när det är fuktigt eller kallt ute, för på sommaren kan den fungera hela bilturer.
av *pettson*
#908692
Eftersom den justerar varvtal efter behov och ibland går så långsamt att den knappt hörs. Hur vet du att den inte fungerar?
Menar AC vägrar fungera om fläkten står stilla, sen får det vara hur mycket drag i kupen som helst.
#908703
*pettson* skrev: Hur vet du att den inte fungerar?
1) Det går att kontrollera den manuellt från ECC, händer inget om man sätter fläkten på max
2) Den kan köra på fullvarv för att t.ex. defrosta rutan, men tvärdör tvärt. För att rutan inte ska imma igen har jag fått köra med fönstrena nerdragna mitt i vintern...

Fläkten i sig fungerar, det är jag säker på. Har även bytt till en splitter ny, får ej heller felkoder på att någon av dem skulle dra för mycket ström. Om det vore glapp till fläkten någonstans så tycker jag att det borde generera en felkod, eftersom det finns felkoder för det.

Var sitter styrningen till fläktmotorn när man har AC, är den inbyggd i ECC kontrollpanelen? Känns som det borde vara implementerat som någon PWM styrning.
#908926
Tänkte bara berätta att problemet är löst.

Det sitter en liten styrbox, som av någon anledning även den kallas effektmotstånd när man kollar på bildelsdatabasen, mellan fläkten och ECC:n.

ECC:n skickar en fyrkantsvåg med konstant frekvens men varierande aktivperiod (PWM Pulse Width Modulation) till styrboxen, styrboxen kontrollerar i sin tur fläkten med en biffig transistor. Min styrbox hade ballat ur totalt för den körde från inget till fullt ös nästan direkt, däröver så slog den av fläkten. Så det är nog bara när ECC:n inte kört igång fläkten så mycket som det har fungerat för mig.

PDF:en i förra inlägget innehöll testrutiner för att mäta fram om styrboxen fungerade, benämns "Power Stage" i PDF:en.
#908966
Hej.

Bra att du löste felet!

Heder åt dig som postar lösningen!

Det är precis sånt här som gör ett bra forum!
Delade erfarenheter.

Micke.
#911993
Johanz skrev:Tänkte bara berätta att problemet är löst.

PDF:en i förra inlägget innehöll testrutiner för att mäta fram om styrboxen fungerade, benämns "Power Stage" i PDF:en.
Jag kollade i samma pdf-fil, men efter vad jag kunde se förutsatte testerna att man hade tillgång till Volvos särskilda "test unit". Du har efter vad jag förstår kunnat testa på något alternativt sätt för att få reda på om effektmotståndet (Power Stage) är OK eller inte. Kan du beskriva hur du utförde testerna?

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]