Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kbking
#907804
Bilen stod oanvänd i mer än ett år. När jag så satte igång den så luktade det lite bränt och fläkten snurrade inte. Jag såg att möss haft luftfiltret som madrass och matbord vilket medfört att det var helt igensatt. Kan detta ha gjort att fläkten bränt?

Hursomhelst jag monterade loss fläkten och matade med batterispänningen direkt, men fläkten stod ändå helt stilla. Slutsatsen jag drar är att jag får köpa en ny kupéfläkt. Men det jag undrar, är om jag kommer undan så lindrigt eller om jag kommer att bränna även den nya fläkten. D.v.s. kan det vara något ytterligare annat som gör att fläkten skadas och som jag bör kontrollera?
#907892
Matchmiss skrev:Kan ju vara bra och kontrollera kontakter och kablar så dom små skadedjuren inte vart där och ätit eller byggt en villa.
Ja det ska jag göra.

När jag gör inställningar med skjutreglaget till fläkten hörs att något "jobbar" där bakom, så att säga. Jag gissar att det är ett gott tecken på att inställningar får genomslag så långt och att det då är ytterligare belägg för att elektroniken (ECC:n) fungerar. För resten så mätte jag direkt på kontaktdonet (det som klickas i fläkten och som hänger kvar under instrumentbrädan) och fick konstant 12,8 V oavsett vilka inställningar jag gjorde med reglagen, temp, fläkt, etc. Fast det är väl så som det ska fungera?

Var köper ni i allmänhet reservdelen, är det ifrån Skruvat,se? Tycker mig ofta se det namnet, nämligen.
#907969
värmefläktmotståndet till fläkten kan gå sönder om fläkten går tungt.har för mig att
det är en fyrkantig grunka som sitter till vänster om fläkten i värmepaketet det sticker in några alu färgade pinnar på insidan i värmepaketet
tror jag hört att fläkten bara går på fullt eller inget om det är sönder även med en ny fläkt.
jag köpte min kupe fläkt från v parts i somras funkar väl skapligt ngt obalans så den brummar lite mer än en original som kostar över 3 lax på volvo.
din fläkt lär vara kass om den inte funkar med direktström som du säger.
jag har en s70 dock men var med o skrota en 850 då jag även tog loss fläktmotståndet.


om du har returbilen.se där du bor då kan det bli billigt om de har grejorna du behöver.

hasse.
#907994
Tack för infon om Returbilen.se, som jag inte kände till, trots att jag bor nära intill. Jag kollade priserna och vad jag kan se var det om man skulle ge sig till att köpa något därifrån - som man ibland sade förr - mer hitt än köpt. Nu lade jag en beställning på kupéfläkt hos Skruvat.se igår kväll sedan jag sett någon här på forumet konstatera att det var Volvo original för 1/3 av Volvos pris. Men än en gång tack för infon, som säkert kommer väl till pass nästa gång jag behöver delar!
av kbking
#909376
Jag besökte Returbilen idag och fick tag i ett fläktmotstånd. Men när jag monterat det, klickat ihop kontaktdonen, så knäppte det till ljudligt när jag satte i säkringarna nr 5 och nr 31. Att något gått fel visas av att fläkten inte snurrar och delar jag på det stora kontaktdonet till värmefläkten och mäter i detta så har jag 0 V. Innan jag monterade det nya fläktmotståndet hade jag 12,8 V (och som jag nämnde innan så snurrade fläkten då även om tändningen var av). Ikväll hann jag inte kolla om även den nya fläkten gick sönder i och med inkopplingen av det nya fläktmotståndet.

På det nya fläktmotståndet står bl.a. detta: 916694 96W47K

På det gamla fläktmotståndet står bla detta: 9144354 W435

Teckenmässigt är de som natt och dag. Exteriört är de identiskt lika. Jag frågade personal om det skulle fungera på min 850 då det satt i en gammal V70 och svaret var att det skulle fungera, varför jag köpte det.

När jag, inte så lite besviken, läste ut felkoderna från stift B2 fick jag först:
1-2-2 Givaren för ytterluftens temperatur kortsluten till jord.

2-2-1 Positionsgivaren för passagerarsidans spjällmotor kortsluten till jord.

4-1-7 Fläkten på passagerarsidans givare för innertemperatur är skuren.

4-1-8 Ingen styrsignal till fläktens kraftsteg.

4-1-9 Inkorrekt diagnostisk signal från fläktens kraftsteg.

Sedan försökte jag radera felkoderna, men det gick inte helt och hållet, utan den som kvarstår och upprepas gång på gång är den sista:

4-1-9 Inkorrekt diagnostisk signal från fläktens kraftsteg.

Kan det vara så att den första omgångens felkoder hänför sig till den gamla fläkten som var skuren, d.v.s. till tiden innan jag började felsöka och att den nu envist kvardröjande felkoden, 4-1-9, har att göra med det nya fläktmotståndet? Eller vad är det mest sannolika som har hänt här?

Hur går jag bäst vidare i detta läget?
av kbking
#909536
Den nya värmefläkten (VF) är fortfarande hel och fungerar. Jag kopplade in det gamla värmefläktsmotståndet (VFM) och då gick VF igång på fullvarv.

Jag mätte med multimetern inställd på summersignal och jag fick ljudsignal på det gamla VFM, vilket tyder på att det är sönder. Det nya VFM jag köpte ger ingen ljudsignal och när jag mäter resistansen med vredet på multimetern på 2000 Ohm får jag 435 i displayen - alltså samma värde som står skrivna på det ursprungliga VFM. Jag tolkar det tillsvidare som att det nya VFM är helt intakt och dessutom rätt för min bil.

Det som återstår är felkoderna. Med det nya VFM inkopplat får jag 2 st felkoder:

1-2-2 Givaren för ytterluftens temperatur kortsluten till jord.

4-1-9 Inkorrekt diagnostisk signal från fläktens kraftsteg.

Jag har försökt att hitta Givaren för ytterluftens temperatur men jag hittar den inte. Enligt Haynes finns givaren för yttertemperaturen på sidan om den inre luftintagstrumman. Kan någon med bra ögon förenkla det som är tillämpligt i detta (mitt) fall, vore det kanon!

Någon kunnig som kan förklara eller med bilder visa så att jag kan hitta och byta ut den här givaren?

Edit: Jag hittade en sida med som det verkar mycket ingående info om ECC. Länk: http://www.volvotips.com/index.php/850- ... ce-manual/.
av kbking
#916299
Det blev en massa extraarbete i onödan, för kraftsteget som jag köpte på skrotfirman, var inte det rätta och där låg felet. Det tar tid när man får felaktigt besked av en som man utgått ifrån är fackman. Hursomhelst så var det vad som kvarstod när allt annat kunnat uteslutas och jag vände mig därför till en annan skrot och bad om ett kraftsteg med exakt det originalnumret som mitt gamla hade. Och nu fungerar ECC:n.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]