Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#907455
Det finns hur många nya som helst? Det är förmodligen inte axeltappen du söker.. Eller är det halva bakvagnen du söker? Isåfall är samtliga årsmodeller samma.
Söker du ett hjullager med medbringare så är bara 93-94, 4-bults.
av mopar
#907487
var tvungen skruva bort axelteppen alla bulltar gick av så desperat ute efter en som passar hittar bara från 94 till 97 på skrotarna så undrar om någon 95-96 passar.även om man kan flytta över navet 4 bult till 5 bults axel om det är samma storlek
av *pettson*
#907582
Vi tar det en gång till..
NEJ! Det är inte axeltappen du söker, fortsätter du leta efter en sån så lär du inget hitta.
För om du redan skruvat bort muttern på just axeltappen och dragit loss lagret så VET DU att tappen sitter kvar. Det är ett hjullager du ska ha.

Tittar du på lagret så vet du också att du INTE KAN ta loss medbringaren och byta ut den, hade den gått att dela hade den trillat isär.
Du måste köpa ett färdigt lager med 4 bulthål i. Jag slog för två minuter sedan på bildelsbasen och där fanns ett baklager med 4 bult. Ska du ha ett nytt så bör det minst finnas på volvo.
CVI Automotive verkar kunna ta hem ett om du ringer. Prismässigt får du räkna med några mera kronor för ett nytt, än för ett 5bults nav.
Återfinns nya även på Ebay England för en struntsumma.

5 Bult passar rakt på axeltappen, men då måste du köpa en bromsskiva också som är 5 bultad.. och dessutom en fälg samt en bult till. Sen har man lite problem om man får punktering och inte har rätt fälg bilen. Det blir dyrare än att köpa ett nytt lager.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#907589
Fördelen med att "kosta på" att byta till 5-bult är ju att det blir enklare i framtiden, både med hjullager och skivor.
Sen tycker iaf jag att man har ett bredare utbud av fälgar att välja mellan med 5-bult, man kan ju sätta på majoriteten av alla volvo-fälgar fr.om -95.

Men jo, det är ju en skaplig summa det handlar om just när man konverterar...
av *pettson*
#907594
Lucif3r skrev:Fördelen med att "kosta på" att byta till 5-bult är ju att det blir enklare i framtiden, både med hjullager och skivor.
Sen tycker iaf jag att man har ett bredare utbud av fälgar att välja mellan med 5-bult, man kan ju sätta på majoriteten av alla volvo-fälgar fr.om -95.

Men jo, det är ju en skaplig summa det handlar om just när man konverterar...
Behöver ju inte kosta flis om man orkar prata med en demontering om att få köpa ett komplett kit med 4 skivor och lager. Samt ev fälgar från samma bil.
Ingen ovanlig förfrågan har jag låtit förstå.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#907602
Nej det är sant. Själv skulle jag väl undvika att montera begagnade hjullager och skivor, som man inte har en susning om hur dom "behandlats"(man löper visserligen exakt samma risk när man köper en begagnad bil, men dom går ju provköra innan man tar i hand iaf :P).
Känns bättre med nytt för min del iaf :) (och då svider det i plånkan, även om det är frivilligt)

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]