Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#906922
Tjena!

Jag har en 850 2.5 från -93. Den har precis rullat 16´000 mil, bilen har jag ägt i mer än 2 veckor nu. Tänkte kolla av ren nyfikenhet vilken olja det är som ska in i lådan och vilket märke är att rekommendera?

Alla tips och råd uppskattas. Tack på förhand. Mvh//Emanuel
#906959
Någon M56H/L eller nått sitter det i din bil, det står på lådan. 2,1 liter ska de va i lådan. Börja med att lossa påfyllnings pluggen först så du vet att den lossar så du kan fylla på sedan. När ja bytte olja fick ja inte i 2,1 liter utan du kan köpa 2 liter så slipper du du ha en liter på hyllan.
#907033
r189 skrev:Oljan ska hålla klassificeringen api gl4(om det är manuell låda). När jag bytte på min så köpte jag 3liter på volvo, var inte allt för dyrt. Går åt lite över 2liter.
Ja det är en manuell låda, vad kan det kosta att köpa oljan hos Volvo? Jag har hört och läst att det går åt ca 2-2.1 liter på ett ungefär.
Så, oljan som går att köpa hos biltema är att utesluta?
#907034
Perra83 skrev:Någon M56H/L eller nått sitter det i din bil, det står på lådan. 2,1 liter ska de va i lådan. Börja med att lossa påfyllnings pluggen först så du vet att den lossar så du kan fylla på sedan. När ja bytte olja fick ja inte i 2,1 liter utan du kan köpa 2 liter så slipper du du ha en liter på hyllan.
Ok, då vet jag det! Ja, jag har både läst och hört att det ska rymma runt 2-2.1 liter i lådan. Men vilka märken är att rekommendera som man ska hälla i tanken?

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]