Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av duz1on
#906295
Hej.

Har köpt beg bil och märkte först idag att det sitter ett till tändningslås med nyckel i panelen under ratten, det verkar vara kopplat till det riktiga tändningslåset om man följer sladdarna. Vad kan detta intyda på?

Bild

Någon som vet?
Senast redigerad av 1 duz1on, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#906398
Orginalet kanske gått sönder och de har inte velat/kunnat byta ut det. Men man lär ändå ha en nyckel i det så rattlåset är ur funktion. Och startandet kanske görs med det "extra" låset?
av MickeM
#906427
Hej.

Precis som föregående säger.

Det är orginal tändningslås som sitter där nere.
Troligen är hela rattstången bytt, då det förra gått sönder mekaniskt.

Det sitter ett vanligt tändningslås på "nya" rattstången, som nu används till start/stopp och rattlås, som vilken bil som helst, eller hur?

Det gamla där nere är kopplat till startspärren, som kräver orginalnyckeln, som inte passar i nya låset. Därför denna "vedbodlösning".


Fungerar rattlåset och tändningslåset på orginalstället som det ska, och bilen var billig, så tuta och kör.

Mig veterligen finns inget olagligt eller osäkert med detta.
Den är lättare att stjäla bara.

Micke.
av S6024t
#906837
hur skulle du gjort då? rattlåset är säkert bytt ,av någon anledning.så resten är säkert som "MickeM " säger,men dom kunde ju gömt undan låset,hade iof, räckt med att gömma undan nyckeln och antennringen
Användarvisningsbild
av Sierra94
#906883
Sitter ju iaf gömt under klädseln ovan pedalerna om man tittar ordentligt på bilden. Och hur ofta kollar man där?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#906884
S6024t skrev:hade iof, räckt med att gömma undan nyckeln och antennringen

Precis.
Eller helt enkelt gjort på korrekt sätt och bråkat med volvo för att programera in den nya nyckeln, så hade man sluppit alla förb... tattarlösningar...
av *pettson*
#906892
Får ju vara gömt vartsomhelst.. nu räcker det med en mejsel så är bilen på rull.
Och.. Det där med försäkringen, tja den går att glömma direkt. Stöldskyddet är ju satt ur funktion.
av CarlAdam
#906980
Så ska jag göra på min V70, köper ett beg och tejpar den gamla nyckeln runt antennringen. BILLIGT OCH BRA, om någon stjäl bilen så har jag inte förlorat många tusenlappar för den är inte värd så mycket.
av *pettson*
#907087
CarlAdam skrev:Så ska jag göra på min V70, köper ett beg och tejpar den gamla nyckeln runt antennringen. BILLIGT OCH BRA, om någon stjäl bilen så har jag inte förlorat många tusenlappar för den är inte värd så mycket.
Självklart ska du det.
Menar när pundarhans tagit bilen och kört på någon allvarligt så kan du med gott samvete peka på bilen och säga att han hade tagit en annan annars. Eller hur?
Vi är alla olika och jag hade aldrig någonsin gjort den lösningen. MEN det är jag det.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]