Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
#905697
Volvo v70 -99 har börjat att höra nu att när jag svänger vänster och gasar så börjar det att knacka,jag lyfte upp den och snurrade på höger framhjul och höll på fjädern men kände inga vibrationer,kan det vara yttre drivknuten
av S6024t
#905729
kan jag nästan lova att det är,,,metoden att snurra på hjulet o känna på fjädern andvänder man mest för att kolla hjullagren
Användarvisningsbild
av david70
#905762
När mina drivknutar på min S70 var dåliga (spruckna damasker=grus och smuts i drivknuten) så knakade det när jag svängde i låg fart! Så det låter som det..
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#906155
wolf_lover skrev:ok är det svårt att byta det själv och behöver jag några specialverktyg
Särskilt svårt är det inte. En Haynes bok är att föredra, även om den säger att man skall hiva ner hela spindeln när denna egentligen kan hänga kvar i fjäderbenet och bara dras av från drivknuten.. Men en stor hylsa (tror det är 36 mm om det ser ut som på 850, på senare bilar sitter det en bult istället och den är inte lika stor) och ett förlängningsskaft för att lossa på muttern i mitten på navet. Där är ett allmänt tips att låsa hjulet med en skruvmejsel genom bromsoket och in i bromsskivans ventilationshål, alt. låta någon trycka på bromsen. Sen är det fördelaktigt med en låsringstång för att vidga låsringen som sitter på insidan av drivknuten, men det fungerar även med en plattmejsel.
Nytt fett arbetas in ordentligt i knuten innan montering. Ny damask monteras och fäst med medföljande montageband. Det används i huvudsak två montageband för drivknutar och bägge kräver var sitt specialverktyg för att klämma fast banden rätt. Biltema kör med de släta banden och till dessa behöver du en sådan http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... nd-191328/
av wolf_lover
#906636
Jag såg att slangklämman hade gått sönder,går det att trycka in nån slagsmål fett där och sätta dit en ny slangklämma
av MickeM
#906701
Tjena.

Den som inte frågar får inga svar....
Inget att be om ursäkt över.

Men om knuten knackar så är det bytesdags.
En ny knut kostar inte så fruktansvärt mycket.
Ett tips:

Naturligtvis är det sanolikt den sidan med skadad damask som knäpper.
Men om du inte tydligt hör vilken sida det är, så be en medhälpare köra i cirkel runt dig på en plan.
Det är lättare att höra utifrån.
Det vore surt att byta fel knut,

Det kan rinna ut lite växellådsolja när du tar ur drivaxeln ur växellådan.
Det är är därför bra att ha en liter eller så hemma.

Har du otur är knuten limmad i splinsen i navet.
Då behöver du nåt att värma med, typ gassvets eller liknande.
Limmet släpper med måttlig värme.
Om du våldar förstör du bara. Det sitter som F-N.
Har du ingen sådan utrustning, så börja med centrumbulten/muttern beroende på vilken typ du har.
När mutter/bult är utskruvad några varv, kan testa att knacka in den.
Den bör släppa med ett bestämt slag med kopparhammare eller dyl.
Släpper den inte med måttlig kraft är den limmad, och du kan dra åt igen.
Ingen ide att fortsätta då.

Micke.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]