- tis 07 okt 2014, 16:06
#905405
Hej, jag har en 850 Turbo från 1995 2.3l motor.
Bakgrund:
Jag hade länge stört mig på att temperaturmätaren visade lite högre upp än vad jag ansåg den skulle. Visade närmare 14.00 än 15.00. Så jag bytte termostat och termostathus, den gamla ha 90 skrivet på den och den nya 88 så jag antog det var en något kallare termostat. Visste inte om detta ens skulle lösa problemet då jag inte ens tänkte på tempgivaren i dåläget men såg det endå som en chans att spola ur kylvattnet.
Problemet:
Problemet är iallafall så, att trots bytet utav kylarvatten och termostat så var bilen precis likadan som tidigare i några veckor tills i förrigår, då stod bilen på tomgång och helt plötsligt börjar tempvisaren gå upp till det röda, stänger av bilen men den verkar inte koka eller så och gick även när väldigt studsigt eller hur man ska säga så jag var 99% säker på att det var givaren. Bytte den idag men samma symptom kvarstår fortfarande ?:-/ Kan tillägga att när jag vrider nyckeln till läge 2 vid helt kall motor så går temperaturmätaren upp några mm över det visa strecket, vet inte om det är normalt.
Och nu var jag nyss ute och provkörde efter bytet utav givare och efter några minuter var den i arbetstemp runt 15.00 men sen gick den upp till nästan 14.00 och sen ännu mer så då förstod jag att det var samma sak. Och när jag stänger av bilen så är det lite mer kylvatten i expansionskärlet än innan men det brukar väll vara normalt, nivån ändras inte om jag gasar på tomgång. Dock är den övre kylarslangen jävligt hård när den börjar strula. Kommer även en del vit rök både kall och varm på tomgång men är inget extremfall som man sett när det bolmar ut rök utan lite lättare så att säga.
Kranen för avtappning under kylaren gick av så det droppar någon droppe ibland, blir inte mer när bilen är igång, om det kan ha någon betydelse?
TL:DR
-Tempmätaren går till topp efter ett tags körande
-Bytt termostat & tempgivare
-Lite vit rök från avgassystemet både kall och varm
-Övre kylarslang blir hård
-Nivån ökar lite i expansionskärlet
-Avtappningskranen på kylaren är sönder så droppar någon droppe ibland.
Hoppas ni kan hjälpa mig hitta lösningen!
Mvh
Bakgrund:
Jag hade länge stört mig på att temperaturmätaren visade lite högre upp än vad jag ansåg den skulle. Visade närmare 14.00 än 15.00. Så jag bytte termostat och termostathus, den gamla ha 90 skrivet på den och den nya 88 så jag antog det var en något kallare termostat. Visste inte om detta ens skulle lösa problemet då jag inte ens tänkte på tempgivaren i dåläget men såg det endå som en chans att spola ur kylvattnet.
Problemet:
Problemet är iallafall så, att trots bytet utav kylarvatten och termostat så var bilen precis likadan som tidigare i några veckor tills i förrigår, då stod bilen på tomgång och helt plötsligt börjar tempvisaren gå upp till det röda, stänger av bilen men den verkar inte koka eller så och gick även när väldigt studsigt eller hur man ska säga så jag var 99% säker på att det var givaren. Bytte den idag men samma symptom kvarstår fortfarande ?:-/ Kan tillägga att när jag vrider nyckeln till läge 2 vid helt kall motor så går temperaturmätaren upp några mm över det visa strecket, vet inte om det är normalt.
Och nu var jag nyss ute och provkörde efter bytet utav givare och efter några minuter var den i arbetstemp runt 15.00 men sen gick den upp till nästan 14.00 och sen ännu mer så då förstod jag att det var samma sak. Och när jag stänger av bilen så är det lite mer kylvatten i expansionskärlet än innan men det brukar väll vara normalt, nivån ändras inte om jag gasar på tomgång. Dock är den övre kylarslangen jävligt hård när den börjar strula. Kommer även en del vit rök både kall och varm på tomgång men är inget extremfall som man sett när det bolmar ut rök utan lite lättare så att säga.
Kranen för avtappning under kylaren gick av så det droppar någon droppe ibland, blir inte mer när bilen är igång, om det kan ha någon betydelse?
TL:DR
-Tempmätaren går till topp efter ett tags körande
-Bytt termostat & tempgivare
-Lite vit rök från avgassystemet både kall och varm
-Övre kylarslang blir hård
-Nivån ökar lite i expansionskärlet
-Avtappningskranen på kylaren är sönder så droppar någon droppe ibland.
Hoppas ni kan hjälpa mig hitta lösningen!
Mvh
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
Tidigare: 744 GL -88 24xxx Mil (Såld)
Nu: 850 T5 -95
Nu: 850 T5 -95