Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#905405
Hej, jag har en 850 Turbo från 1995 2.3l motor.

Bakgrund:

Jag hade länge stört mig på att temperaturmätaren visade lite högre upp än vad jag ansåg den skulle. Visade närmare 14.00 än 15.00. Så jag bytte termostat och termostathus, den gamla ha 90 skrivet på den och den nya 88 så jag antog det var en något kallare termostat. Visste inte om detta ens skulle lösa problemet då jag inte ens tänkte på tempgivaren i dåläget men såg det endå som en chans att spola ur kylvattnet.

Problemet:

Problemet är iallafall så, att trots bytet utav kylarvatten och termostat så var bilen precis likadan som tidigare i några veckor tills i förrigår, då stod bilen på tomgång och helt plötsligt börjar tempvisaren gå upp till det röda, stänger av bilen men den verkar inte koka eller så och gick även när väldigt studsigt eller hur man ska säga så jag var 99% säker på att det var givaren. Bytte den idag men samma symptom kvarstår fortfarande ?:-/ Kan tillägga att när jag vrider nyckeln till läge 2 vid helt kall motor så går temperaturmätaren upp några mm över det visa strecket, vet inte om det är normalt.

Och nu var jag nyss ute och provkörde efter bytet utav givare och efter några minuter var den i arbetstemp runt 15.00 men sen gick den upp till nästan 14.00 och sen ännu mer så då förstod jag att det var samma sak. Och när jag stänger av bilen så är det lite mer kylvatten i expansionskärlet än innan men det brukar väll vara normalt, nivån ändras inte om jag gasar på tomgång. Dock är den övre kylarslangen jävligt hård när den börjar strula. Kommer även en del vit rök både kall och varm på tomgång men är inget extremfall som man sett när det bolmar ut rök utan lite lättare så att säga.

Kranen för avtappning under kylaren gick av så det droppar någon droppe ibland, blir inte mer när bilen är igång, om det kan ha någon betydelse?

TL:DR
-Tempmätaren går till topp efter ett tags körande
-Bytt termostat & tempgivare
-Lite vit rök från avgassystemet både kall och varm
-Övre kylarslang blir hård
-Nivån ökar lite i expansionskärlet
-Avtappningskranen på kylaren är sönder så droppar någon droppe ibland.



Hoppas ni kan hjälpa mig hitta lösningen!

Mvh
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
#905412
En liten tanke:

Kom på nu att när bilen går upp mot det röda, tar man på t.ex. expansionskärlet eller kylarslangen/-arna så är dom inte ens så varma som om det skulle koka, däremot toppen och själva motorn känns bra mycket varmare, kan det vara termostaten som håller sig stängd konstant?
#905452
Att kylarslangen blir hård beror väl på att systemet har byggt upp trycket (som det ska göra då det är ett slutet system som jobbar över 100 gr, rätta mig gärna om jag har fel).
Så om nästan allt är kollat, så är det väl en viktig sak som inte är kollad än, nämligen vattenpumpen, hur ser impellern ut och sitter den fast på axeln?
#905479
Måste man inte ta loss kamremmen för att titta den?

Föresten hur har kylarvatten lyckats tagit sig så det är blött under växellådan, den bakre ca vid förarsätet så att säga.Var droppar och sånt men de satt kvar och verkar inte vara någon konstant läcka?
#905488
Har du riktig otur så är det någon packning som har gett sig så att avgaser trycks ut i kylsystemet och då fungerar inte kylsystemet som tänkt längre. Men detta är ju enkelt att testa, luktar det avgaser i exp.kärlet så är det väl nästan solklart, men det finns även mätinstrument som ser om det finns avgaser i vattnet.
#905591
Föresten, vart hittar man en ny kran till kylaren? Behöver det vara en "kran" eller kan det lika gärna vara någon skruv sålänge som pluggar igen så det inte läcker?
#905601
Läs ut felkoder, då ser du om bilen gnäller över något.
En tanke är ju att kylfläkten inte fungerar som den ska.

kebabpizza har för övrigt helt rätt, systemet jobbar med övertryck som höjer kokpunkten på vattnet till 140c eller något sånt. Normal drifttemp är mellan 90-105 typ, om jag inte minns galet, dvs precis under eller över kokpunkten på vatten i normalt tryck.

En annan felkälla som är relativt vanligt är att locket till expansionskärlet inte orkar hålla emot trycket längre, vilket gör att trycket smiter ut och sänker kokpunkten.

Sen finns det ju en hög med andra felkällor, t ex kass toppackning så du får ut komp. i kylsystemet.
#905630
Vit rök indikerar defekt blockpackning, alltså den packning som ligger mellan toppen och motorblocket, gör ett komptest samt provtryck kylsystemet.

Mvh GK
#905654
Liten update dårå:

-Kollat oljestickan och i oljepåfyllningen, inga tecken på kylarvatten i oljan eller skum eller liknande.

-Nivån ändras inte i expansionskärlet när jag gasar etc

-Kylarvattnet luktar inte avgaser eller liknande, inga tecken på olja i vattnet.

Alltså det tar ju ganska lång tid efter man startat bilen innan den överhettas, går inte direkt snabbt, när den är på arbetstempratur går det riktigt långsamt för den att komma upp. Slangen från termostathuset till expansionskärlet pumpar ju kylarvatten så verkar ju hända saker i systemet? Står ju inte still.

Dagens plan blir att prova med annat kylarlock, dra i någon skruv och packning för att få kylaren tät, samt byta termostat, och så om det blir någon skillnad.
#905680
Har du tänkt på om motorn överhettas vid stadskörning men inte om du kör på motorväg?

Mvh GK
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]