Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#898955
Hej har ett gnisslande ljud från kamdrivningen på min 850 GLT 93. Har bytt kamdelarna rem, mm utan vattenpump (kändes bra sa verkstaden) läcker inget vatten, när man gasar verkar det som gnisslet har samma varvtal kan försvinna helt i bland. När kylfläkten startar kan ljudet tillfälligt bli intensivare. Är det man få leva med med en gammal bil som " bilverkstäderna säger till och med Volvo??// Tegen
av *pettson*
#899027
Inget ska någonsin gnissla inifrån kamremskåpan. Det är inget bra betyg.
Är allt bytt så återstår om pumpen gnisslar, eller om det är så att du hör ljud ifrån aggregatrems spännaren eller liknande. Haka av aggregatremmen och lyssna igen.
Kvarstår ljudet så ska pumpen bytas om det är den som lever om. Det går utmärkt att lyfta av kamremskåpan för att ta reda på vad som låter.
#899227
Om du faktiskt hängt av multiremmen och konstaterat att det är kamremmen som låter, gissar jag på att något "bakifrån" låter. Brukar vara mkt krispig där. Annars sätter jag nog mitt på multiremmens spännare, den brukar slitas ut och ligga snett över remmen, inte full anliggning.
#899414
tog loss kamremskåpan lyssnade med stetoskop på vattenpump, spännrulle, spårrulle, hörde inga ljud från dom"kvitter" försvinner helt i bland när motorn blir varm återkommer, det tycks kvittra" med samma varvtal även om man gasar lite. Har kollat utan multirem också
#899474
Hmm, menar du att det inte finns något kvitter innanför kamremskåpan eller hos någon komponent som drivs av multiremmen? Du skriver att det inte är varvtalsberoende och att det inte hörs jämt., kan det möjligen vara kylarfläkten som börjar bli dålig.

Mvh GK
#899479
kylfläkten skulle det kunna vara som GK säger snurra lite på den med motorn av och lyssna eller lyssna när den går.
jag hade ett kvitter ljud som kom o gick till tog när kylfläkten starta
det var med min gamla generator lustigt nog inte varvtals beroende ?:-/ .

eller så är det kanske pumpen iaf personligen tycker jag att den ska bytas med kamremmen för den sitter ju
inget roligt till direkt o mer jobb/pengar med rem osv om den börjar strula.

hur lät det innan verkstaden mekat i din motor.

bara mina 10öre.

Med vänlig hälsning hasse.
#900461
gubbstrutt skrev:kylfläkten skulle det kunna vara som GK säger snurra lite på den med motorn av och lyssna eller lyssna när den går.
jag hade ett kvitter ljud som kom o gick till tog när kylfläkten starta
det var med min gamla generator lustigt nog inte varvtals beroende ?:-/ .

eller så är det kanske pumpen iaf personligen tycker jag att den ska bytas med kamremmen för den sitter ju
inget roligt till direkt o mer jobb/pengar med rem osv om den börjar strula.

hur lät det innan verkstaden mekat i din motor.

bara mina 10öre.

Med vänlig hälsning hasse.
Kollade : låter konstigt men det intensivaste ljudet kommer om man lägger örat på oljelocket Men" ökar inte när man gasar "intensivt kvitter,,??
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]