Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#898662
ersj skrev:Jag kopplade ur sladdarna ur den nya kontakten. Klippte sedan sladden till den gamla givaren vid hjulet. Tejpade ihop den ny sladden med den gamla med eltejp och drog med den nya upp och slapp då sänka tanken. Det var trångt men gick när man var två som lirkade lite fram och tillbaka. Kopplade sedan in i kontakten i lastutrymmet. Abs-lampan slocknade sedan när jag kom upp i 30km/h (tror jag det var) då bilen gör en kontroll. Den andra givaren gick sedan sönder inom ett år så med facit i hand hade det varit lika bra att byta båda två samtidigt i det här fallet.
Bilen i fråga var en 850 glt 96 och bytet gjordes under 2010 med Biltema-givare och funkar än idag.
Jag hittade felet genom att mäta i abs-boxen mellan olika plingar. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Jag försökte med samma trick, dvs att dra igenom ett snöre med hjälp av den gamla sladden. Däremot vågade jag inte lirka isär den nya kontakten ifall det skulle bli dålig kontakt eller liknande. Jag var dessutom själv så det var svårt att lirka.

Det var inte svårt att sänka tanken. Jag pallade upp med brädor, sen använde jag en garagedomkraft och sänkte sakta tanken. Det svåra var att skruva tillbaka spännbanden som håller upp tanken - det var en full tank så det var tungt att trycka tillbaka. TIPS - gör detta med nästan tom tank :)
#1230385
ersj skrev:Jag kopplade ur sladdarna ur den nya kontakten. Klippte sedan sladden till den gamla givaren vid hjulet. Tejpade ihop den ny sladden med den gamla med eltejp och drog med den nya upp och slapp då sänka tanken. Det var trångt men gick när man var två som lirkade lite fram och tillbaka. Kopplade sedan in i kontakten i lastutrymmet. Abs-lampan slocknade sedan när jag kom upp i 30km/h (tror jag det var) då bilen gör en kontroll. Den andra givaren gick sedan sönder inom ett år så med facit i hand hade det varit lika bra att byta båda två samtidigt i det här fallet.
Bilen i fråga var en 850 glt 96 och bytet gjordes under 2010 med Biltema-givare och funkar än idag.
Jag hittade felet genom att mäta i abs-boxen mellan olika plingar. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Ett gammalt inlägg, men jag måste likväl skriva och tacka så mycket för att du skrev detta. I går åtog jag mig uppgiften att byta givare bak på min mormors 850 och jag följde dina tips med att klippa den gamla kabeln och sedan tejpa ihop den vid stiften på den nya. Tillvägagångssättet fungerade ypperligt och jag fick arbetet gjort.

Dessvärre skruvade jag helt själv (och i regn/blötsnö/blåst dessutom), vilket gjorde det en aning trixigt. Båda givarna byttes baktill, men det var framför allt högersidan som jag ansåg vara mest trångt. Jag sänkte inte tanken över huvud taget jag heller. Men med hjälp av att dyka in under bilen, sedan upp i kupén, sedan ned igen och med silikon på tejp och kabel fick jag till sist igenom dem relativt smidigt. På vänstersidan gick bytet på under 15 minuter från det att jag klippte kabeln till dess att den var uppe i bilen. Dock räknar jag då inte med demontering av skiva och allt runt omkring. Totalt tog det mig (båda sidor bytta som sagt och räknat från bil på mark till bil på mark igen) ungefär tre timmar. Men jag försöker att inte stressa när jag skruvar, för då blir det bara ännu fler fel än vad som kan bli följden från rostiga skruvar och annat jävelskap.

Återigen - tack för dina tips!
#1233599
Den där manövern har jag också gjort på en 850 -94 en gång. Eller två, först höger sida och några år senare vänster.
Själva givarna fastnar nåt rent makalöst på de modellerna.
Men på min bil var blinkkoderna rakt på målet varje gång. Pekade ut precis vilken givare som var trasig.
Jag tog inte heller ner tanken, utan drog upp ny kabel med ståltråd, tror jag det var, istället för att använda den gamla sladden.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]