Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#898258
Tracs+ABS-lampan lyser på min Volvo V70 1998.

Bilen har stått ett par år och inte används, så jag mistänkte rost eller liknande så jag började byta grejjer:
  • ABS-kransar bak. ser OK ut. dammiga, men inga synliga skador. Ej bytt
  • ABS-kransar fram. Båda mycket rostiga. Bytt.
  • ABS-sensor fram. Bytt.
  • ABS-styrenhet. Bytt.
Det enda som är kvar att byta är väl ABS-sensorerna bak, men jag hittar inte var kontakterna sitter. Kabeln verkar gå upp vid tanken men sen hittar jag inte var den kommer in i bilen.

Någon som har några förslag på vad felet kan vara? Lokala bilmecken kunde inte utläsa nån felkod, förmodligen pga att det inte är en volvo-läsare?
#898271
Lyckades hitta några kontakter under golvet i bagageutrymmet. Det är fyra stift, så jag antar två per givare, iaf om jag jämför med http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000024731

När jag mättre mellan två av stiften fick jag ca 1090 ohm, men de andra två gav inget utslag alls. Vad tror ni?
ABS-senor-bak.jpg
ABS-senor-bak.jpg (107.5 KiB) Visad 3092 gånger
Är det bara att lossa och försöka lirka ur sladden genom hålet för att byta?
#898371
Hej, fattar jag rätt: i den ena givarens två-poliga kontakt får du 1090 Ohm, i den andra inget?
Sök runt här på forumet, jag och många andra har skrivit mycket om felsökning av ABS. Men det låter ju onekligen som att du har en trasig givare bak.
Hoppas du kan hålla dig ifrån "Felsökningsmetod: Köp nytt" i fortsättningen, den brukar inte löna sig :D
#898440
Jag hade precis samma fel på min 850-94. Bytte ut sensorn som det var avbrott i, och sen blev bromsarna Ok. Fast jag tog ut felkoder först och det pekade i mitt fall på höger bak. På din bil är det inte blink-koder utan man använder Vol-FCR i en PC och ansluter till OBD kontakten. Håller med"taxi" att det är bättre att analysera så mycket som möjligt innan man byter ut grejor. Det kan bli j-ligt dyrt annars.
#898441
Jag köpte nytt kitt med ABS-sensorer på Biltema. Nu fungerar det!

MEN vilket meck att lirka ur kabeln och kontakten. Var tvungen att sänka tanken 5cm för att komma åt. De gamla sensorerna fick jag förstöra/hamra ut då de rostat fast ordentligt.

Först när jag slog på motorn var ABS+Tracs påslaget. Efter ca 500meter färd i ca 30-40km/h så slocknade lampan och ABS-systemet började fungera. Testade att bromsa/gasa på grusväg och allt verkar som det ska nu!
#898443
taxi skrev:..Hoppas du kan hålla dig ifrån "Felsökningsmetod: Köp nytt" i fortsättningen, den brukar inte löna sig :D
Jag gick till bilverkstan först och de fick skumma felkoder och sa att de hade signal från alla sensorer. De hänvisade till förmodat fel på styrboxen.

Men visst, det kan ha varit onödigt att byta boxen =( Har visserligen kvar den gamla - går kanske att sälja?

I övrigt var kransarna fram sönderrostade så de var jag tvungen att byta ändå. Förlusten är väl två sensorer fram som eventuellt var OK.
#898469
En tröst är ju att med så mycket nytt lär det ju fungera ett tag. Jag tycker det känns bra med lite reserver i garaget också..
Och angående felkoder på ABS: jag litar inte på dom, det säkraste är faktiskt att mäta själv med multimeter, nånting jag tvivlar på att många verkstäder klarar.
#898585
Jag kopplade ur sladdarna ur den nya kontakten. Klippte sedan sladden till den gamla givaren vid hjulet. Tejpade ihop den ny sladden med den gamla med eltejp och drog med den nya upp och slapp då sänka tanken. Det var trångt men gick när man var två som lirkade lite fram och tillbaka. Kopplade sedan in i kontakten i lastutrymmet. Abs-lampan slocknade sedan när jag kom upp i 30km/h (tror jag det var) då bilen gör en kontroll. Den andra givaren gick sedan sönder inom ett år så med facit i hand hade det varit lika bra att byta båda två samtidigt i det här fallet.
Bilen i fråga var en 850 glt 96 och bytet gjordes under 2010 med Biltema-givare och funkar än idag.
Jag hittade felet genom att mäta i abs-boxen mellan olika plingar. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]