- sön 14 sep 2014, 19:19
#898662
Det var inte svårt att sänka tanken. Jag pallade upp med brädor, sen använde jag en garagedomkraft och sänkte sakta tanken. Det svåra var att skruva tillbaka spännbanden som håller upp tanken - det var en full tank så det var tungt att trycka tillbaka. TIPS - gör detta med nästan tom tank :)
ersj skrev:Jag kopplade ur sladdarna ur den nya kontakten. Klippte sedan sladden till den gamla givaren vid hjulet. Tejpade ihop den ny sladden med den gamla med eltejp och drog med den nya upp och slapp då sänka tanken. Det var trångt men gick när man var två som lirkade lite fram och tillbaka. Kopplade sedan in i kontakten i lastutrymmet. Abs-lampan slocknade sedan när jag kom upp i 30km/h (tror jag det var) då bilen gör en kontroll. Den andra givaren gick sedan sönder inom ett år så med facit i hand hade det varit lika bra att byta båda två samtidigt i det här fallet.Jag försökte med samma trick, dvs att dra igenom ett snöre med hjälp av den gamla sladden. Däremot vågade jag inte lirka isär den nya kontakten ifall det skulle bli dålig kontakt eller liknande. Jag var dessutom själv så det var svårt att lirka.
Bilen i fråga var en 850 glt 96 och bytet gjordes under 2010 med Biltema-givare och funkar än idag.
Jag hittade felet genom att mäta i abs-boxen mellan olika plingar. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Det var inte svårt att sänka tanken. Jag pallade upp med brädor, sen använde jag en garagedomkraft och sänkte sakta tanken. Det svåra var att skruva tillbaka spännbanden som håller upp tanken - det var en full tank så det var tungt att trycka tillbaka. TIPS - gör detta med nästan tom tank :)