Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#897857
tjena här har jag en del frågor och funderingar
jag har tänkt att plåga er med igen :) .
motor b5244s 170 hk.

till saken har som sagt bytt termostaten på motorn
nu när det blivigt svalare ute och lite kyligt på nätterna.

så har var det innan ja bytte termostaten en 90 graders whaler har satt in en av samma fabrikat.

1 hade man eft stadskörning fått upp tempmätaren till kl3 på mitten ska vara rätt vad jag vet
ut på motorvägen och den sjönk till kl4 dag o natt.

2 kallstart och ut på stora vägen direkt spessiellt nattetid gick mätaren aldrig längre än ca kl4.

3 hade man arbetstemp och drog på värme på kvällen sjönk den till halv fyra på stora vägen
samma i stan.

4 kondensor fläkt på både dag tid nattetid på tomgång eller stadskörning mätaren sjönk till ca kl4.

5 kallstart och ecc påslagen kondensor fläkten går igång direkt ut på stora vägen mätaren gick bara upp två streck på skalan
nattetid även fast fläkten stannar ute på stora vägen.

å det har inte ens varigt kallt ännu :o .


så här är det efter bytet.


tempmätaren står stadigt kl3 dag som natt.

mätaren går inte ner fast kondensor fläkten går varken på tomgång eller stadskörning dag som natt.

går att dra på ecc och kondensor fläkt går i gång vid kallstart kommer upp i temp även fast jag kör direkt ut på stora vägen.

kan dra på full värme full fläkt och den går upp i arbetstemp kunde jag glömma innan bytet.


har testat att köra på dagen 23+ utan att kondensor fläkten går ingen värme på alls vid stads körning mätaren står kl3
samma på motorvägen.

har stått en liten stund på tomgång dagtid (motor varmkörd innan) värme ecc av ca 20-25 grader+ ute mätaren står som den ska kylfläkten slår på i ca 40 sek eft en stund.

kylvätske nivån höjs något (innan) elfläkten går igång då den sjunker något såg det när den stod på tomgång.

nivån sjunker även något när kondensor fläkten går ja visst ja det är ju samma propeller som motor kylfläkten bara att den går hela tiden då man
står still.

trycker inte ut nån kylvätska genom locket på burken.



vet inte riktigt hur en sån här ska bete sig när allt är korrekt där av frågorna.

när det var tok varmt ute tidigare+35 bar det sig likadant åt som nu efter termostat bytet.

jag måste tidigare haft en termostat som läckte lite kärvade eller?.

ser inget bilnasar mek på den gamla termostaten. låter de första 5 punkterna normalt för en läckande termostat?.


låter resten som en korrekt fungerande motor och termostat efter bytet?

funderar även över hur den kommer att bete sig när det blir äckliga +35 ute igen?.

tackar för svar :D


stavningen Bjur ja på Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#897951
tack för svaren lucif3r och taxi. jaja jag vet att jag kan vara lite nojjig i mellan åt men det har räddat både mitt o andras liv fler än en gång .
jodå även här kan vi njuta av livet imorron ska vi ha (riktig) fest hela gänget :) :).

Med vänlig hälsning hasse.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]