Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Akesson
#897769
Hejsan!

Jag har ett problem med mitt mätarhus. Allt började med att min trippmätare gick sönder, så jag tänkte att det enklaste skulle vara att byta hela mätarhuset till ett nytt. Jag körde upp till skroten där jag bor och lyckades hitta ett, men när jag kopplade in det fungerade inget mer än någon lampa så man ser vilken hastighet man håller. Jag tänkte då att det var sönder eller något så jag köpte ett nytt med samma orginalnummer. Men det var exakt samma problem där, bara några dioder som lyser allt annat är helt dött. Så jag koppla in den gamla igen och allt fungerar som det ska. Jag vet att dom ändrade att hastigheten mättes via absen istället för växellådan på årsmodell 96 och uppåt. Men den senaste jag köpte har samma orginalnummer som den som fungerar, så den borde ju fungera? Någon som vet vad felet kan vara?

Mvh
#897870
Första tanken var ju att du köpt fel hus, det finns 2 olika... Men om numren stämmer mellan orginal och det senaste så bör ju inte det vara felet tycker jag...

Ang. hastigheten så ja, 96- tar hastigheten ifrån ABSen istället för lådan och fungerar således inte på äldre modeller. Men man kan koppla om så hastigheten tas från ABSen även på äldre modeller.
#898046
Sitter det inte ett gäng kontakter under handskfacket som matar instrumentbrödan med ström och signaler? Kanske någon kontakt som sitter lite halvkasst i. Vet att en kompis hade det i en gammal volvo då de panikbromsade. Efter det var brädan skum. Var passageraren som spjärnat sina fötter i fronten :-)
Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skil[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]