Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av triumph00
#896968
Reservhjulet är av minivarianten i min S70 - går det att kränga på ett vanligt däck på denna reservhjulsfälg?
(kanske är det en fälg som bara passar för just dessa minidäck)
Användarvisningsbild
av SvenB
#896969
Visst går det att byta däck på den fälgen. Men tänk på att fälgen är smal, väldigt smal.
av triumph00
#896970
Aha - ok - då köper jag en fälg på skroten istället, så att det blir riktigt
Tackar
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#897020
vänta nu lite får det riktiga hjulet plats i baljan mattan etc över hur passar det?.

antar att du tänkte lägga i ett riktigt hjul.


Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av taxi
#897049
Det får nog plats, jag la i mitt 205/55 R16 i baljan utan problem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#897069
Jupp, jag har ett sommardäck på vintern, och ett vinterdäck på sommaren som reservhjul. Båda är 205/50R16.
Det är lite trångt, men det får plats tillsammans med domkraft, fälgskaft och triangel. Får bara vara lite noga med att det ligger helt rakt i baljan, annars tar det emot luckorna.
av triumph00
#897152
Jag har mitt minireservhjul på en frigolitring liggandes i botten, som höjer upp så att det blir i nivå med golvet. Så det verkar vara bra med plats
(undrade först vad detta var för något, för det låg bara nertryckt i reservhjulet, utan någon funktion)

En följdfråga - aluminiumfälgen (original) och plåtfälgen - är det samma hjulbult man använder?
(tänker på ett annat fordon jag har, där får man byta hjulbulten till en kortare variant för att inte det skall ta i handbromsbackarna)
av S6024t
#897163
samma bult om du har original volvobult,,,,,volvo har inte trasslat till det med olika bult..men kör man med eftermarknadsfälgar så är det en annan sak,men du har orig, skriver du ...
av triumph00
#897173
Tackar - vad bra

Precis detta råkade jag ut för på ett annat fabrikat. Och då al-fälgar med ett reservhjul i plåt - tur att tidigare ägaren aldrig fått punktering :wink:

En liten utvidgning på ämnet reservhjul - har genom åren köpt ett antal begagnade bilar, som varit helservade, både på märkesverkstad eller annan liknande verkstad.
På flertalet bilar så den där rutan på serviceprotokollet - kontrollera trycket i reservhjulet.
Den är lätt att boka i, men när jag kollat så har de nästan alltid varit helt tomma på luft (alltså många år sedan det kontrollerades)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#897284
Lucif3r skrev:Jupp, jag har ett sommardäck på vintern, och ett vinterdäck på sommaren som reservhjul. Båda är 205/50R16.
Det är lite trångt, men det får plats tillsammans med domkraft, fälgskaft och triangel. Får bara vara lite noga med att det ligger helt rakt i baljan, annars tar det emot luckorna.
utmärkt däck val efter årstid :) .

tänkte kasta ner ett gammalt vinterdäck på plåtfälg sitter väl en o annan dubb kvar men skit samma.
har bara 195 65 15 så det borde då gå jättebra jag ska även använda det på sommaren :) .

tack för svaren grabbar hasse.

Jag har Auto hold aktiverat på min och 9 av […]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]