Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av triumph00
#895721
Det visade sig att på "nya" bilen sitter det en elantenn, med kärvande mittspröt
Trodde det var en manuell antenn, men det visade sig vid demonteringen att elkontakten var ej inkopplad

Hur byter man sprötet?

Har demonterat allt och har den liggande på ett arbetsbord.
Får inte ur det gamla sprötet, bottendelen går lätt, men det finns något stopp i botten känns det som

Har läst diverse tips via google, men det hjälper inte mig
Användarvisningsbild
av Nexus
#895988
Det brukar bara vara lossa luckan på motorn och köra upp antennen så kommer plastremsan med
av triumph00
#896056
Det här sprötet var i princip helt fast, men lyckades dra ut översta och nedersta, mitt delen helt fast
Fick loss över/mitt delen från underdelen med våld
Men det är just hur man får loss understa sprötet - det går lätt, men det finns ett distinkt stopp
av triumph00
#896953
Efter mera noggrann kontroll så visade det sig att det sitter en metallhylsa nerkörd som stopp och den satt fast som berget, men med mera våld så lossande allt :wink:
Hylsan är 6 cm lång och den var fastärgad hela sin längd
av triumph00
#897167
Våld är inte helt ovanligt Lucif3r :D , men här kunde man ju bära sig åt lite som man ville pga att det skulle ju ändå göras sönder (inte återanvändas)
Det är värre om man vill ha loss detaljerna hela :wink:

Frågade på Bilia och ett nytt spröt kostar knapp 400 kr, tveksamt om det är värt att köpa.
Blir nog till att försätta använda den inköpa "glasantennen"
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]