Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#895657
Jag har en V 70 II -08 2.0E

Jag har haft ett missljud i min styrservopump en tid. För ett år sedan köpte jag en begagnad och bytte själv men missljudet kom tillbaka efter ca 2-3 månader. Jag tänkte att jag faktiskt hade fått tag i en dålig pump så jag köpte en begagnad till (jag vet att det verkar onödigt) denna hade bara gått ca 5 000 mil. Jag bytte men det här missljudet vill inte sluta. Jag har köpt styrservoolja på autoexperten men bestämmer mig för att köra till volvo och köpe deras orginalolja för att testa denna istället. Min uppfattning är att missljudet då blir ännu värre.

När jag har kört en stund är det fullt av bubblor i oljan och det tar en stund innan det lägger sig. Min misstanke är att det är luft i oljan som skapar missljudet. Jag har slitit mitt hår i förtvivlan över att inte ha löst problemet och oim jag åker till en verksatd nu så kommer dom att börja med att byta pump!! Jag är ganska säker på att det inte är pumpen för idag uppmärksammade jag något jag inte upptäckt innan.
När jag tittar i min kollegas v60 och mindra kollegas xc60 så när deras bilar står på tomgång och ingen rör i ratten så är det helt still i deras behållare för servooljan, i min rör det sig som om den var kopplad till en cirkulationspump dvs det virvlar och bublar för fullt.

Finns det någon givare eller anna elktronik som styr hur mycket som pumpen skall jobba, kan det vara den som har pajat?

Snälla, jag lipar nästan när jag sätter mig i bilen och hör det vinande oljudet, detta trots att jag bytt pump två gånger och olja säkert 6-8 ggr.

/en vilsen Kinnahultare
av rid54
#895684
Jag har läst nåt här på forumet som gick ut på att ett returrör inuti behållaren lossnar och då skummar oljan och det kommer in luft i systemet och sedan låter det illa. Du kanske kan hitta detta någonstans. I alla fall bör du titta på hur det ser ut i behållaren och likaså om det är några misstänkta läckor på återledningen. Eftersom "behovet" av olja under tryck styrs av någon form av ventiler i styrväxeln, kan förstås något ha gått sönder där också. Tror inte det är nån elektronik inblandad.
#895715
Jag tror att det är äldre modeller som har detta rör, konstruktionen i min behållare är helt annorlunda. Dessutom har jag som sagt sett att flödet i behållaren är onormalt, så det i systemet som styr flödet är sannolikt det som skall fixas. Problemet är att jag vet inte vad som styr flödet i en styrservo :-)
#895772
Ballan skrev:Jag tror att det är äldre modeller som har detta rör
Lite förvirring eftersom tråden ligger i forumsdelen för första generationens V70 men din bil är en -08. Kontakta en moderator så flyttas den dit den ska vara.
#896880
Jag skulle gissa på internt läckage i styrväxeln. Men det borde framträda på andra sätt också, t ex att ratten "hugger" när du kör bilen, dvs att det känns som att styrservon glappar typ.
Inget sådant som du noterat?

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]