Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Balansakt
#894461
Hej!
Jag har sökt och letat. Jag får ingen gnista från tändspolen.
Testat med stift direkt på spolen.
Jag har bränsle.
Bilen går runt.

Jag har försökt få felkoder, vet ej om jag gör rätt men igår lös dioden konstant när jag stoppade i kabeln. Idag lyser den när jag trycker men inget blink.
Har bytt tändspole
Har bytt till fungerande kamaxelgivare.
Har haft loss vevaxelgivaren men inte hunnit bytt ännu. Det är steg 2. Vad kan det annars vara?
En "strömpenna" blinkar i takt med startmotorn när jag håller den vid tändspolen.

Finns det nåt startrelä? Men läste det även styr pumpen?
Några tips jag kan kolla?
Jord?
Senast redigerad av 2 Balansakt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#894487
sitter det inte ett systemrelä ovanpå kylaren.
av Balansakt
#894498
gnestakalle skrev:sitter det inte ett systemrelä ovanpå kylaren.
Är det så det heter? Tusen tack! Nu har jag sökord :) Jag har sökt och letat på olika forum om relä. Det sitter två st relä ovanpå kylaren.
Om jag håller handen på dessa och vrider på tändningen känner jag inget klick. Vrider jag på startmotorn känner jag heller inget i dessa reläer.
Ska dom slå till när man vrider på tändningen?
Kan jag prova koppla förbi dom?
Läste någonstans att de även styr soppapump men den går.
av Balansakt
#894545
Nej, fan sorry fel av mig ingen ström från tändspolen. :oops:
Det är en automat, läste något om en startspärren i lådan men ska startmotorn kunna gå runt då?
av Balansakt
#894833
Ny vevaxelgivare beställd.. Något jag undrar över är allt skit! Alltså givaren är riktigt geggig.. Inte oljig eller blöt utan mer som en blandning av snus och sirap.. Ska det vara så? Eller vad jag undrar över är om det är normalt? Var kommer smutsen ifrån? Sitter givaren skyddad i motorn eller är det öppet på nåt sätt? Så det brukar bli geggigt?
av Balansakt
#895240
Vevaxelgivare bytt
Kamaxelgivare bytt
Tändspole bytt
Diagnosuttag A2 lyser svagt hela tiden pinnen sitter i sockeln men ger ingen kod.

Fortfarande ingen gnista.
Vad kan vara fel när diagnosdioden lyser svagt konstant?
av Dunderdon
#895682
Har liknande problem som du.
Du skulle kunna kolla att köpa en bit kabel och klämma på en flatstiftshona. Ta loss den kontakten på startmotorn och sätt på den nya. Sätt nyckeln i läge två och ta sedan kabeln till batteriet och kolla om den startar då. Mitt ena problem car att det var lite utslitet i startkontakt bakom tändningslåset. Riktiga män tar väl en skruvmejsel och tar 12volten från startmotorn direkt, men jag ser dåligt där nere och vet inte om jag pajar något om man råkar nudda jord.

Mitt verkliga problemen är att jag har en för svag pulssignal till tändspolen. Bilen går att rulla igång men inte på starten. Antagligen beror det på att induktionsgivaren ( crank sensor) har lossats vid byte och det nu är för långt avstånd till svänghhulet. Därav att spänningen som går upp till tändningsmodulen är för klen. Att den fungerar att rulla igång är då därför att då snurrar svänghhulet snabbare än vid startmotor och således får jag inte en för klen signal till tändspolen. Så tror jag just nu för stunden iaf.
Edit: sensorn satt och såg bra ut samt låg mellan 200-400 ohm. Så jag bevakar din tråd också :) skit!
av Balansakt
#896326
andreasw skrev:Det jag undrar är hur du kan ha en diagnosbox i en 96a? :o

Tack! Fel av mig hade inte fått pappren på bilen skyller jag på. Självklart är det -95
Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]