Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Balansakt
#896329
Dunderdon skrev:Har liknande problem som du.
Du skulle kunna kolla att köpa en bit kabel och klämma på en flatstiftshona. Ta loss den kontakten på startmotorn och sätt på den nya. Sätt nyckeln i läge två och ta sedan kabeln till batteriet och kolla om den startar då. Mitt ena problem car att det var lite utslitet i startkontakt bakom tändningslåset. Riktiga män tar väl en skruvmejsel och tar 12volten från startmotorn direkt, men jag ser dåligt där nere och vet inte om jag pajar något om man råkar nudda jord.

Mitt verkliga problemen är att jag har en för svag pulssignal till tändspolen. Bilen går att rulla igång men inte på starten. Antagligen beror det på att induktionsgivaren ( crank sensor) har lossats vid byte och det nu är för långt avstånd till svänghhulet. Därav att spänningen som går upp till tändningsmodulen är för klen. Att den fungerar att rulla igång är då därför att då snurrar svänghhulet snabbare än vid startmotor och således får jag inte en för klen signal till tändspolen. Så tror jag just nu för stunden iaf.
Edit: sensorn satt och såg bra ut samt låg mellan 200-400 ohm. Så jag bevakar din tråd också :) skit!

Tack! Jag skall testa. Om jag mäter på spolen när jag kör starten är där 11 volt. Men den ger inga pulser..
Dock lyser som sagt A2 (tänd och soppa) diagnosuttaget svagt utan att blinka felkod.
Tidigare ägaren hävdade att den gör så när immobilizern är ikopplad.. Men skall startmotorn gå runt då?
#896606
Lucif3r skrev:Det kan mycket väl vara det som är felet. Men oavsett om det är felet i fråga, så är det ett fel iaf. Är tämligen säker på att bilen inte byggdes med av-ärgade kablar :P

Du har rätt såklart.. Vet att bilen drog ur batteriet när den står.. Kan det ha med varandra att göra?


Bilfan vit-ryker för övrigt som ett helvete! Alltså typ som man tippar motorolja rakt i turbon. Kan det vara nåt som hänt av att den stått?
#896670
Balansakt skrev:
Lucif3r skrev:Det kan mycket väl vara det som är felet. Men oavsett om det är felet i fråga, så är det ett fel iaf. Är tämligen säker på att bilen inte byggdes med av-ärgade kablar :P

Du har rätt såklart.. Vet att bilen drog ur batteriet när den står.. Kan det ha med varandra att göra?


Bilfan vit-ryker för övrigt som ett helvete! Alltså typ som man tippar motorolja rakt i turbon. Kan det vara nåt som hänt av att den stått?
Jag var ut och gasade ur turbon.. Nu går den fint. Läcker lite kylväska så måste byta expensionskärl och lufta. Sen fixa abs givare och besiktiga.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]