Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#899028
Tre år låter lite märkligt förstås. Men det finns mycket som kan gå fel förvisso.
Om det inte ytorna var rena vid nymontering så kan det vara ett problem. Om det gjordes FÖR slätt, för rent t.ex spegelblank planing, så kan det vara ett problem.
Om du kör med högre laddtryck så kan det vara ett problem.
Utöver det så har vi slarv vid montering i övrigt på diverse sätt.

Hur kom dom fram till att det var packningen nudå. Hur provtryckte dom bilen?
#899031
En verkstad gjorde avgastest på kylvattnet och tryckprov på systemet, hur det utfördes vet jag inte, men dom konstaterade att det packningen, dom hade tydligen en v70 med samma fel för ett par veckor sedan och den blev bra efter byte. Det stämmer med vad jag misstänkte också, sist jag körde bilen var det en svag avgas lukt i exp kärlet, slangarna var stenhårda osv, dock ingen vit rök eller majonnäs i oljan.

Kör helt standard på motorn, så det är inget problem.

Ska kolla gamla räkningar för att se om nya bultar finns med, men det verkar väl mest som slarv från verkstaden förra gången.
av *pettson*
#899036
c7098 skrev:En verkstad gjorde avgastest på kylvattnet och tryckprov på systemet, hur det utfördes vet jag inte, men dom konstaterade att det packningen, dom hade tydligen en v70 med samma fel för ett par veckor sedan och den blev bra efter byte. Det stämmer med vad jag misstänkte också, sist jag körde bilen var det en svag avgas lukt i exp kärlet, slangarna var stenhårda osv, dock ingen vit rök eller majonnäs i oljan.

Kör helt standard på motorn, så det är inget problem.

Ska kolla gamla räkningar för att se om nya bultar finns med, men det verkar väl mest som slarv från verkstaden förra gången.
Kom ihåg nu att det händer ibland att det blir sprickor i cylindrarna på T modeller då modeller borrade med 83mm har tunnare foder. Det är inte vanligt men det förekommer trots allt.
Så någon måste kika VÄLDIGT noggrant på detta. Det är inget kul att få, men det är mindre kul att byta topplockspackning nu och då och betala multumpengar om det inte är problemet. När någon säkerställt att det är packningen så en grundregel..

DEN SKA INTE PLANAS!
Förlåt att jag skriker.. men det är nåt verkstäder envisas med. Den ska inte planas under några omständigheter då den får vara långt mycket skevare utan åtgärd, än den någonsin får planas. Vill dom inte montera ny packning utan planing? Byt verkstad, dom vet inte vad dom håller på med.
ELLER så.. ska du få betala för nåt som inte ens rekommenderas att göras.
Toppen rengörs med lite diesel och ett bryne, det tar en halvtimma eller något, tar bort skräp men absolut minimalt med material.

Topplocksbultar ska MÄTAS eller för den delen bytas ut. Inte bara återanvändas på måfå. Momentdragningen är kritisk och MÅSTE göras i rätt ordning eftersom toppen som sagt får vara ordentligt bågnad åt diverse håll. Gör man det rätt rätas toppen ut. Gör man det fel, då rätas den aldrig ut och du får snart ett *packningsproblem igen.

Egentligen ska jag inte behöva berätta nåt av ovanstående då samtliga mekaniker BÖR VETA detta. Men har lärt mej genom mina jobb, att många har tagit sej plikten att skruva och få, har tagit sej samma plikt och utbildats i ämnet, det skruvas hur ska vi säga.. Hellre än bra?
Brukar alltid förklara att man måste veta vad man skruvar med för att göra ett bra jobb. Annars jobbar man på måfå..
#899061
Beror ju lite på... Hur mycket planades den? Hur bågnad var den från början? Har du tur är det så lite så det kan gå ändå..

Men problemet är ju att den är "rak" där nere, men fortfarande lika skev upptill, vilket gör att kamarna inte mår direkt
bra, och i värsta fall får du ett kam haveri, som givetvis leder till kamremshaveri, som i sin tur leder till ventilsallad och ev. kassa kolvar/stakar.
Mao är det en totalrenovering av hela motorn efter den smällen, eller ett motorbyte vilket antagligen är billigare. Inget av alternativen är ju billiga förståss...
#899070
Precis vad som behövs, full renovering...

Borde inte det synas/kännas vid montering om kamarna påverkas? Vet ej hur mycket toppen planades sist, eller hur skev den var, men jag tycker mig minnas att dom sade att dom aldrig sett en skevare topp.

Vet inte om det är värt att försöka rädda den, får väl se.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]