Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#889800
Jag har observerat att nivån i expansionskärlet varierar då motorn är kall. Nivån kan variera mellan lite över max ned till min. Jag gissar att det beror på ett litet läckage av förbränningsgaser in i kylvätskan. Det finns ingen olja i kylvätskan. Jag har inte kollat efter bubblor, men tvivlar på att det syns några. Under semestern körde jag 500 mil och la då märke till att nivån i kärlet varierade, men problemet fanns säkert redan innan denna resa. Läckaget är antagligen litet.

Bilen är egentligen en V40 1.8. Jag vet att detta är inte riktigt rätt forum, men motorn är i princip samma som 850 vitmotor minus en cylinder och det är lite bättre fart här in på S40/V40 forumet.

Finns det någon annan rimlig förklaring än toppackningen?
#889809
Tjena.

Normalt med nivåskillnad varm vs kall motor.

Antar att du menar med kall motor, olika dagar.

Nivån skilje om bilen lutar har jag märkt.
Det är inte stora skvätten mellan max o min.

Om toppackningen läckte skulle den inte fylla på igen.
Möjligen luftfickor någonstans då.....

Aldrig hört talas om det fenomenet.

Om det inte försvinner, bubblar, luktar avgas, eller blir olja i kylvätslan, så vet inte jag

Micke.
#889811
svda skrev:Jag har observerat att nivån i expansionskärlet varierar då motorn är kall. Nivån kan variera mellan lite över max ned till min. Jag gissar att det beror på ett litet läckage av förbränningsgaser in i kylvätskan. Det finns ingen olja i kylvätskan. Jag har inte kollat efter bubblor, men tvivlar på att det syns några. Under semestern körde jag 500 mil och la då märke till att nivån i kärlet varierade, men problemet fanns säkert redan innan denna resa. Läckaget är antagligen litet.

Bilen är egentligen en V40 1.8. Jag vet att detta är inte riktigt rätt forum, men motorn är i princip samma som 850 vitmotor minus en cylinder och det är lite bättre fart här in på S40/V40 forumet.

Finns det någon annan rimlig förklaring än toppackningen?
min gamla harv s70 00a varierar mellan kall o varm ca 4-5mm.
får du fylla på ofta?.
hur mår det lilla påfyllnings locket finns en ventil i den som inte täter riktigt ibland o då blir nivån högre.
ventilen ska släppa på trycket om det blir för högt men ibland vid ett lägre tryck om locket är dåligt.
trycket ovan kylvätskan i burken håller ner nivån om det täter läcker det lite ibland kan nivån fara upp o ner.
finns säkert fler åsikter om detta men det är det ja märkt på en del bilar.


hasse.
#889845
Variationen finns som jag skrev vid KALL motor olika dagar, med bilen stående på samma plana ställe
Att nivån kan och ska variera med motortemperaturen är jag fullt medveten om. Lutningen gör ju bara att vätskeytan i exp-kälet blir lite sned, men jag har stora avvikelser i nivå från dag till dag.

Någon nämnvärd förbrukning har jag inte observerat, men det är lite svårt att avgöra eftersom nivån varierar under exakt samma externa omständigheter. Jag har inte fyllt på något under eller efter semesterresan. Inga som helst tendenser till varmgång. Bilen är en -00 med 7000 mil på mätaren alltså en extrem lågmilare. Den har elmotorvärmare, men jag kan inte se att detta gör någon skillnad.

@gubbstrutt: Inser att lockets har övertrycksventil har betydelse. Fattar dock inte riktigt hur det är tänkt eftersom överskottsvätska verkar släppas tillbaks till kylarens överdel. Får inte riktigt ihop det med att det skulle vara fel på locket och förstår inte din förklaring, men det är ju kanske värt att prova.

Det är farsgubbens gamla bil. Köpt ny och jag har skött om den sedan 10-år. Detta fenomen kan dock ha funnits i många år utan att det observerats.
Det är först nu som jag fått bilen och då kan ha lite bättre kontinuerlig koll. Jag har vad jag minns aldrig fyllt på kylvätska och det tror jag inte farsgubben gjort heller. Den är heller aldrig bytt. Ser fortfarande klar och fin ut.
#889875
Gjorde lite tester

1. Motorn kall. Nivå ca 2 cm över max. Locket på expansionskärlet borttaget så att systemet är trycklöst under alla tester nedan..
2. Motorn startad
3. Nivån stiger när motorn värms upp. Exp-kärlet helt fyllt. Tappar av 3 dl just innan det rinner över.
4. Termostaten öppnar (tror det var detta i vart fall), nivå sjunker raskt under min.
5. Fyller tillbaks de 3 dl jag tappade av, nivån blir nu straxt under max.
6. Nivån stiger sakta igen, gasar jag på till kanske 2500 rpm, så sjunker den 10-15 mm. Vill minnas att jag sett detta på andra bilar, så det är nog normalt.
7. Kylfläkten starta och går ca 1 min. under tiden sjunker nivån ca 15 mm och stabiliseras på denna lägre nivå.
8. Synlig ånga ut ur exp-kärlet, luktar glykol, men ser aldrig någonsin under testet några bubblor. Å andra sidan kollade jag inte ständigt ned i kärlet.
9. Testar att dra på full kupevärme några minuter. Ingen förändring.
10. Underlig händelse: Nivån stiger ganska fort, varefter kylfläkten startar och nivån sjunker igen tillbaka till ca 15 mm under max.
Systemet är trycklöst så det kanske var en lokal kokning som gav en snabb volymökning. Gissning bara.
11. Under hela testet förblir tempmätaren stabilt på mitten av skalan ungefär.
12. Stänger av motorn med straxt under maxnivå.

Är det någon som blir klokare av beskrivningen ovan?

Har en elm 327 och Torque. Skulle ju kunna övervaka motortemp med denna, men tror inte det ger så mycket.
#889995
NilsO skrev:Men inget av det som beskrivs ovan är ju onormalt. Nivån brukar variera mellan körningar. Den kan t o m variera från dag till dag utan att bilen körs.
Låter mysko, just nu är nivån långt över max vid kall motor. Senast den var kall låg den under min. Inget är påfyllt däremellan.
Har aldrig haft en bil som betett sig så här.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]