Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#899221
Ja, jag håller nog med. Är den så skev så dom säger att dom aldrig sett något skevare så finns det bara 2 scenarion:
1) Dom har aldrig tittat på någon annan topp än din tidigare, i vilket fall dom borde byta yrke/hobby, eller kanske skruva gräsklippare istället.
2) Toppen var faktiskt så mycket skev, i vilket fall toppen skulle ha kastats och en ny inhandlats på skrot eller liknande.
#899222
Men om verkstaden har spänt fast toppen med rätt moment inför planing/bearbetning? Då kan det väl inte bli skevt för kamaxlarna?
Jag trevar av nyfikenhet här, och nån verkstad måste väl ha gjort rätt nån gång..?
#899224
taxi skrev:Men om verkstaden har spänt fast toppen med rätt moment inför planing/bearbetning? Då kan det väl inte bli skevt för kamaxlarna?
Jag trevar av nyfikenhet här, och nån verkstad måste väl ha gjort rätt nån gång..?

Men vet dom det så vet dom också att toppen får bågna MER än den någonsin får planas. Dvs det finns ALDRIG någon anledning att plana dessa toppar för normalt bruk. Enda situation jag skulle kunna tänka mig en planing görs är om man ska ändra kompet eller något sånt...
av *pettson*
#899272
taxi skrev:Men om verkstaden har spänt fast toppen med rätt moment inför planing/bearbetning? Då kan det väl inte bli skevt för kamaxlarna?
Jag trevar av nyfikenhet här, och nån verkstad måste väl ha gjort rätt nån gång..?
När man spänt toppen mot bordet så ska den inte heller vara skev och då finns ingen anledning till planingen.
Den enda gången toppen ska planas egentligen är om den reparerats med svetsning t.ex. Då man alltså gjort ingrepp i packningsytan. Då planar man bort överskottet och tar lite lite till så det inte finns någon kant. Man dammar av ett par hundradelar extra.
Annars är det dödfött.. Det tar mer tid och mer energi att ta bort toppen. Tvätta den, lämna den till planing där någon måste spänna upp den korrekt. Tvätta den igen och till sist ta tillbaka den för montering, med okänt mått.
Ett bryne och 30 min hade gjort allt korrekt på plats från början.
Dom flesta vet inte ens vart man ska mäta på totalhöjden och vilket mått som gäller. ÄNDÅ är folk inte blyga att plana.

För två veckor sedan var jag på en bekants arbetsplats i ett annat ärende, där dömde man ut en motor i en V70, den hade fått *lagerproblem*.
För efter topplocksplaningen så hamrar den till ett tändstift så det är obrukbart efter någon minut. Det var ett *motorfel*. Nåt bilen kom in med. Mekanikern som är ansvarig har jobbat ett par år i yrket.
Det är inget jäkla motorfel?.. Det är en topp som inte bara planats för mycket, den är snedplanad dessutom.. Oddsen att ett vevstakslager gått ner sej efter 17000 mil helt utan oljud?
Kortfattat: Verkstan har sabbat toppen..

Påpekade detta för min bekanta som tar upp det med ansvarig mekaniker, verkstan vägrar.
Min bekanta gör så att han av ren nyfikenhet väljer att ta hem bilen till sej med kundens tillåtelse för vidare undersökning. Han har en begagnad topp i ordning. Han monterar den. Bilen går utmärkt.
Med det beviset i handen så går han till sin chef och förklarar. En chef som förstår när man har fel. Verkstan ersätter faktiskt min vän för jobbet på fritiden. Dom räknar det som övertid på jobbet. Dom köper toppen av honom också.
Dom tar upp det med verkstan som planat. Som i sin tur säger: Vi tog bara 0,5mm vi planade inte massor ju, vi har gjort tuuuuusentaaaals toppar och aldrig gjort fel.
Det är vad det är... TOTALT FEL.

Jag vet om motorverkstäder som inte vill använda packningslim mellan över kamkåpan och topplocket. Dom PLANAR både kåpan och toppen. Man säger: Vi tar så lite du vet.. Det skiter jag i, det är utrymme som försvinner för kamaxlarna.
Planar man på kamaxelsidan så ändrar man lagerspelet. Lustigt nog verkar ingen veta lagerspelet, men man vet att man inte gjort nåt dåligt? Är det för att dom fortfarande roterar då?
Nej.. det verkar som att man måste kasta renoveringshandboken i nyllet på den som ska sköta jobbet. Det tycker jag är tråkigt, för är han proffessionell så ska han antingen ha alla fakta. Eller så ska han be om fakta.
#909631
Nu är den räddad igen, oplanad topp, nya packningar här och var, inget läckage av varken olja eller vatten och kylvätskan håller jämn nivå i exp kärlet. Men, tempen går ej upp vid landsvägskörning, på tomgång eller stadskörning fungerar allt perfekt, fläkten går igång och tempen är på klockan 3, men som sagt vid högre hastighet sjunker tempen till klockan 4 eller 5.
Bytte termostat idag till en original som jag vet fungerar, men tempen är oförändrad, kan det vara temp givaren eller är det något annat? Inga koder finns heller.
#910127
c7098 skrev:Bytte till en ny Volvo termostat, och nu funkar allt igen, värmen går upp till klockan 3 och hålls där. Måste ha varit fel på den andra termostaten.

Som referens, 245 kr på Bilia.
Ja dessa j*vla termostater... :-DD Bytte själv till en ny för några veckor sen och den ville inte öppna så bilen överhettades, så fick byta tillbaka!
av *pettson*
#910338
En produkt med en av världens äldsta produktionsmetoder. Som testas så enkelt att folk helt enkelt skiter i det.

Innan man lägger i en termostat. OAVSETT vart den är inhandlad i dagens läge.. så kokar man upp en kastrull med vatten. Så släpper man ned termostaten. Öppnar den när den ska? Om ja, då använder man den. Om nej.. kastar man den på disken och kräver pengar tillbaka och en annan.
Tack vare att folk inte går tillbaka med skit, så säljer i princip ALLA skit. Även original är just.. jepp skit..

Backar du i tiden med 25år så byttes en termostat vart 5:e till 10:e år. Sådär när bilen inte blev varm som den skulle. Idag är det 50/50 på att en ny fungerar alls och när den fungerar så gör den så i drygt 2 år innan den ger upp. Allt har alltså inte blivit bättre.

A och O.. ALLTID testa en termostat alltså. Tilläggas ska att det gäller vaxtermostater.

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]