taxi skrev:Men om verkstaden har spänt fast toppen med rätt moment inför planing/bearbetning? Då kan det väl inte bli skevt för kamaxlarna?
Jag trevar av nyfikenhet här, och nån verkstad måste väl ha gjort rätt nån gång..?
När man spänt toppen mot bordet så ska den inte heller vara skev och då finns ingen anledning till planingen.
Den enda gången toppen ska planas egentligen är om den reparerats med svetsning t.ex. Då man alltså gjort ingrepp i packningsytan. Då planar man bort överskottet och tar lite lite till så det inte finns någon kant. Man dammar av ett par hundradelar extra.
Annars är det dödfött.. Det tar mer tid och mer energi att ta bort toppen. Tvätta den, lämna den till planing där någon måste spänna upp den korrekt. Tvätta den igen och till sist ta tillbaka den för montering, med okänt mått.
Ett bryne och 30 min hade gjort allt korrekt på plats från början.
Dom flesta vet inte ens vart man ska mäta på totalhöjden och vilket mått som gäller. ÄNDÅ är folk inte blyga att plana.
För två veckor sedan var jag på en bekants arbetsplats i ett annat ärende, där dömde man ut en motor i en V70, den hade fått *lagerproblem*.
För efter topplocksplaningen så hamrar den till ett tändstift så det är obrukbart efter någon minut. Det var ett *motorfel*. Nåt bilen kom in med. Mekanikern som är ansvarig har jobbat ett par år i yrket.
Det är inget jäkla motorfel?.. Det är en topp som inte bara planats för mycket, den är snedplanad dessutom.. Oddsen att ett vevstakslager gått ner sej efter 17000 mil helt utan oljud?
Kortfattat: Verkstan har sabbat toppen..
Påpekade detta för min bekanta som tar upp det med ansvarig mekaniker, verkstan vägrar.
Min bekanta gör så att han av ren nyfikenhet väljer att ta hem bilen till sej med kundens tillåtelse för vidare undersökning. Han har en begagnad topp i ordning. Han monterar den. Bilen går utmärkt.
Med det beviset i handen så går han till sin chef och förklarar. En chef som förstår när man har fel. Verkstan ersätter faktiskt min vän för jobbet på fritiden. Dom räknar det som övertid på jobbet. Dom köper toppen av honom också.
Dom tar upp det med verkstan som planat. Som i sin tur säger: Vi tog bara 0,5mm vi planade inte massor ju, vi har gjort tuuuuusentaaaals toppar och aldrig gjort fel.
Det är vad det är... TOTALT FEL.
Jag vet om motorverkstäder som inte vill använda packningslim mellan över kamkåpan och topplocket. Dom PLANAR både kåpan och toppen. Man säger: Vi tar så lite du vet.. Det skiter jag i, det är utrymme som försvinner för kamaxlarna.
Planar man på kamaxelsidan så ändrar man lagerspelet. Lustigt nog verkar ingen veta lagerspelet, men man vet att man inte gjort nåt dåligt? Är det för att dom fortfarande roterar då?
Nej.. det verkar som att man måste kasta renoveringshandboken i nyllet på den som ska sköta jobbet. Det tycker jag är tråkigt, för är han proffessionell så ska han antingen ha alla fakta. Eller så ska han be om fakta.