Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#892463
Har kört ett bilen ett antal gånger nu efter termostatbytet och nivån verkar nu bete sig nu på ett förutsägbart sätt, dvs alltid återgå till i stort sett samma nivå vid kall motor. Originallocket till expkärlet är tillbaka och verkar alltså inte ha varit orsak till de tidigare nivåvariationerna.
#892504
svda skrev:Har kört ett bilen ett antal gånger nu efter termostatbytet och nivån verkar nu bete sig nu på ett förutsägbart sätt, dvs alltid återgå till i stort sett samma nivå vid kall motor. Originallocket till expkärlet är tillbaka och verkar alltså inte ha varit orsak till de tidigare nivåvariationerna.
kul att det verkar ha ordnat sig med detta :D min egen erfarenhet av termostat har varigt att motorn inte blivigt varm men inte de här symtomen
well man har lärt sig nått mer här.

hasse.
#895651
andreasw skrev:
svda skrev:Tror jag vet lite mer om vad som händer nu. Jag tror att en del av gasen som finns i toppen av expansionskärlet förflyttar till toppen av kylaren. Frågan är varför. Kan det vara locket kanske.
Det låter intressant! Jag kanske har ett liknande problem? Har du provat att skruva bort locket efter den blivit kall?

Jag har ett liknande problem på min, när jag skruvade av locket på kall motor så sjönk nivån från strax över max till långt under min. För någon dag sedan gick tempen upp och vattnet trycktes ut via locket på exp kärlet, bytte termostat (den gamla verkade inte öppna ordentligt) och fyllde på kylarvätska, och körde den varm utan problem, men på kall motor så försvann vätskan när locket öppnades.

Hilmer skrev:Skulle tippa på locket på expansionskärlet gjort sitt.
Har haft liknande på min och det fanns ett litet knappt märkbart väsande under huven när man stängde av varm motor som gjorde att jag till sist förstod att det handlade om locket.
Dock försvann här nån dl glykolvatten nån gång då och då.
Har också ett väsande ljud från locket, kanske det är så enkelt avhjälpt som att fixa ett nytt lock.
#897114
Nytt lock och nästan nytt expansionskärl, var ute och testade lite, tempen varierar väldigt, mellan 81 och 107 enligt torque appen. Det luktar inte direkt avgas om kylvattnet, ingen vit rök och ingen majonnäs på oljestickan, men tempen åker upp och ner och vattnennivån varierar i kärlet.

Tänkte spola ur hela kylsystemet imorgon och se om det hjälper.
av *pettson*
#897158
c7098 skrev:Nytt lock och nästan nytt expansionskärl, var ute och testade lite, tempen varierar väldigt, mellan 81 och 107 enligt torque appen. Det luktar inte direkt avgas om kylvattnet, ingen vit rök och ingen majonnäs på oljestickan, men tempen åker upp och ner och vattnennivån varierar i kärlet.

Tänkte spola ur hela kylsystemet imorgon och se om det hjälper.
Enklare du låter provtrycka systemet på närmaste verkstad.
Om du låter bilen kallna helt. Fyller upp till maxnivån. Kör bilen som vanligt, med tempen på normal, så ska det ALDRIG kunna trycka ut vatten ur kärlet.
Sker det så är det gasbildning i vattnet och därmed är packningen läck.
Men för att göra saker lite enklare, så provtryck systemet. Då ser dom om den håller trycket, eller om det sjunker. Sjunker det så sipprar vattnet in eller ut någonstans. Då är det enkelt att definitivt avgöra om där är en läcka.
#897160
svda skrev:......... Äntligen något Skruvat faktiskt har rimligt pris på, 120 kr. .....
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: - så du har också upptäckt deras prissättning

Intressant tråd - då har man lärt sig något nytt av ditt bekymmer. Kul att du löste felet
#897199
*pettson* skrev:
c7098 skrev:Nytt lock och nästan nytt expansionskärl, var ute och testade lite, tempen varierar väldigt, mellan 81 och 107 enligt torque appen. Det luktar inte direkt avgas om kylvattnet, ingen vit rök och ingen majonnäs på oljestickan, men tempen åker upp och ner och vattnennivån varierar i kärlet.

Tänkte spola ur hela kylsystemet imorgon och se om det hjälper.
Enklare du låter provtrycka systemet på närmaste verkstad.
Om du låter bilen kallna helt. Fyller upp till maxnivån. Kör bilen som vanligt, med tempen på normal, så ska det ALDRIG kunna trycka ut vatten ur kärlet.
Sker det så är det gasbildning i vattnet och därmed är packningen läck.
Men för att göra saker lite enklare, så provtryck systemet. Då ser dom om den håller trycket, eller om det sjunker. Sjunker det så sipprar vattnet in eller ut någonstans. Då är det enkelt att definitivt avgöra om där är en läcka.
Ja det blir väl till att ta in den för provtryckning. Nu verkar det dock ej som att den trycker upp vätskan via expansionslocket, men någonstans försvinner det vatten.
#898966
andreasw skrev:
c7098 skrev:Det var packningen, andra gången på tre år, j***a s**t bil.
Känns som att de som bytte den båda gångerna gjorde någonting fel? Konstigt att bilen kan rulla i 30 000 mil med topplockspackning ifrån fabrik, men inte mer än tre år när den byts till en ny?
Ja det känns ju onekligen lite hipp som happ gjort, en ny packning bör väl hålla mer än 4500 mil...
Vet inte om jag ska fixa den igen eller ej, men om jag gör det så blir det inte hos samma Volvo "specialist" som sist.
Brainys V60

Nä det såg inte kul ut. varför ble[…]

Kul! Är bra modifieringar du gjort och ett pl[…]

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]

Har du en multimeter går det ganska fort a[…]