Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#882952
Jag gissar du tänker på AWD då de inte går att bogsera som vanligt. Automat är det bara att lägga i friläge. P-läget brukar vara låst men brukar finnas en spärr att släppa någonstans så man kan lägga i neutral.

Edit: jag tänkte fel också, AWD vet jag inte om det går att bogsera, däremot får de inte bärgas så att bara en axel är på marken.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#882976
Det står i instruktionsboken.
Kort sagt så bör man INTE bogsera en automat, den får nämnligen ingen smörjning vilket leder till enormt slitage, i värsta fall ras av lådan.

Men, det går kortare sträckor i långsam fart. Instruktionsboken säger exakt vad som gäller.

Det bästa är att fixa en sån där bogseringsvagn som hissar upp ena axeln medans den andra är i marken. Är det en AWD så blir det ännu värre, då måste du antingen upp med båda axlarna(=bärga) eller plocka loss kardanen.
av Schmoyoho
#883097
:oops:

I manualerna till V70/XC70 II står det, för GearTronic, så här: "Observera att bilen alltid måste bogseras så att hjulen rullar framåt. Bogsera inte bil med automatisk växellåda i högre hastighet än 80 km/h och inte längre sträcka än 80 km.". Vad är det som skiljer sig mot TS bil, av nyfikenhet...?

Edit: För powershift skriver man samma sak som du säger, men det är väl automatare med lameller? En manuell bil går ju fint att bogsera...

Edit igen: allt vad jag trodde jag visste utmanas på en och samma gång. Står även så här om bogsering av AWD-bilar: "Fyrhjulsdriven bil (AWD) med upplyft framvagn ska inte bärgas i högre hastighet än 70 km/h. Den bör inte bärgas längre sträckor än 50 km.". De får alltså bogseras på vanligt vis. Jag minns däremot i äldre instruktionsböcker, ca 10 år sedan, att det var strikt förbjudet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#883114
Förr var det en viskokoppling, som var tvungen att ha hjulen i backen, nu är det haldex där det bara snurrar fritt (på tändning eller om det var radioläge).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]