Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
#882893
Hej igen alla!
Jag har aldrig förstått hur man kan få problem med att lufta kopplingen, jag har väl haft tur verkar det som. Har luftat ett flertal volvo och saab, utan problem. Har alltid satt ca 0,8 bar på kärlet och öppnat luftnippeln vid slavcylindern, och givetvis med fullt kärl.
Men nu med V70:in gick det inte? Kopplingspedalen går ner till hälften med väldigt lätt tryck, sen känns den normal sista biten mot golvet. Den fjädrar upp hela vägen utan problem.

Nu funderar jag på att prova med högre tryck, typ 1,5 bar, eller att sätta olja under tryck från slavcylinderns nippel, alltså fylla på bakvägen istället?

Tips mottages tacksamt :oops:
Bilen har gått 33 000 mil, vet ej om kopplingsdetaljer är bytta någon gång. Men den kändes bra och fungerade innan jag gav mig på detta. Har bytt bromsolja, därför villa jag byta kopplingsoljan också.

"Om det inte är trasigt, rör det inte", ekar i huvudet nu.
av Adamp
#882907
Vet du om hela systemet är fullt? Du kan ju testa trycka ihop slavcylindern med handen, den ska vara trög som katten det var så jag luftade det sista på min koppling när jag kände den blev hård kände jag på pedalen och den var perfekt. :D
Användarvisningsbild
av taxi
#882910
När du säger det.. Det hördes lite sörplande ljud under proceduren, jag kanske har dragit in luft i alla fall?
Och slavcylindern är intern på -99 och nyare, tyvärr.
av *pettson*
#882923
Gör så att du sätter lite tryck på vätskan. Det behöver inte vara så högt. Ta hjälp av en vän. INTE en bleeder. Låt din vän öppna nippeln nere vid lådan samtidigt som du pressar på pedalen. Precis som att lufta en broms.
När det inte kommer mer luft är det dags för fas 2.
Då ser du till så behållaren är full och sen är det dags att börja koppla ur, släpp koppla ur släpp osv. Ända tills det känns helt normalt.
Slavcylindern är konstruerad så att om du säkerställer vätska fram till den (som du nyss gjorde genom att blöda den i nippeln.) så avluftar den sej själv som en sista grej, genom att du kopplar ur upprepade ggr.
Användarvisningsbild
av taxi
#882948
Jag hatar verkligen "trampa-öppna-stäng-uppsläpp-metoden", men eftersom det kommer från dig Pettson så gör jag precis som du skriver. Tack så mycket!

Men förutom min brist på förståelse över hur systemet fungerar, varför funkar det inte med min enkla metod just denna gång? Är det inte meningen att det ska vara så enkelt att lufta? Oavsett om jag nu får tillbaka min koppling eller ej, så vet jag inte om jag kommer våga mig på att lufta kopplingen nästa gång.
av Nemesiz
#882971
Hej.

Du kan testa en sak till om inte de funkar för dig.
Ta en oljekanna och fyll den med bromsvätska, set en slang mellan oljekannan och luftnippeln på slaven. Sug ut lite bromsvätska från behållaren.
Sen öppnar du luftnippeln och pumpar med oljekannan bakifrån vätskan i systemet.
Har märkte att 850, v70 och en del oplar måste man lufta kopplingen på detta sätt annars blir de inget.


Mvh Darek
av *pettson*
#882989
taxi skrev:Jag hatar verkligen "trampa-öppna-stäng-uppsläpp-metoden", men eftersom det kommer från dig Pettson så gör jag precis som du skriver. Tack så mycket!

Men förutom min brist på förståelse över hur systemet fungerar, varför funkar det inte med min enkla metod just denna gång? Är det inte meningen att det ska vara så enkelt att lufta? Oavsett om jag nu får tillbaka min koppling eller ej, så vet jag inte om jag kommer våga mig på att lufta kopplingen nästa gång.
Det är lugnt. Just systemet med inre slav fungerar lite annorlunda. Nippeln du öppnar sitter 20cm innan slaven. Det är därför du får lite luft kvar. Men som sagt slaven är självluftande och blir helt korrekt när du pumpat nåt 10tal pumptag i slutet.
Användarvisningsbild
av taxi
#883058
Frun behagade inte infinna sig i garaget förrän imorgon, så jag pillade lite på egen hand :D
Jag gjorde inte så mycket, pumpade lite på pedalen bara, (tänkte på det där med att nippeln inte sitter direkt vid slavcylindern) och så tog den högre upp helt plötsligt!
Nu funkar det perfekt och jag kan sova gott igen, tack till alla för råden!

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]