- fre 25 jul 2014, 11:27
#882893
Hej igen alla!
Jag har aldrig förstått hur man kan få problem med att lufta kopplingen, jag har väl haft tur verkar det som. Har luftat ett flertal volvo och saab, utan problem. Har alltid satt ca 0,8 bar på kärlet och öppnat luftnippeln vid slavcylindern, och givetvis med fullt kärl.
Men nu med V70:in gick det inte? Kopplingspedalen går ner till hälften med väldigt lätt tryck, sen känns den normal sista biten mot golvet. Den fjädrar upp hela vägen utan problem.
Nu funderar jag på att prova med högre tryck, typ 1,5 bar, eller att sätta olja under tryck från slavcylinderns nippel, alltså fylla på bakvägen istället?
Tips mottages tacksamt
Bilen har gått 33 000 mil, vet ej om kopplingsdetaljer är bytta någon gång. Men den kändes bra och fungerade innan jag gav mig på detta. Har bytt bromsolja, därför villa jag byta kopplingsoljan också.
"Om det inte är trasigt, rör det inte", ekar i huvudet nu.
Jag har aldrig förstått hur man kan få problem med att lufta kopplingen, jag har väl haft tur verkar det som. Har luftat ett flertal volvo och saab, utan problem. Har alltid satt ca 0,8 bar på kärlet och öppnat luftnippeln vid slavcylindern, och givetvis med fullt kärl.
Men nu med V70:in gick det inte? Kopplingspedalen går ner till hälften med väldigt lätt tryck, sen känns den normal sista biten mot golvet. Den fjädrar upp hela vägen utan problem.
Nu funderar jag på att prova med högre tryck, typ 1,5 bar, eller att sätta olja under tryck från slavcylinderns nippel, alltså fylla på bakvägen istället?
Tips mottages tacksamt
Bilen har gått 33 000 mil, vet ej om kopplingsdetaljer är bytta någon gång. Men den kändes bra och fungerade innan jag gav mig på detta. Har bytt bromsolja, därför villa jag byta kopplingsoljan också.
"Om det inte är trasigt, rör det inte", ekar i huvudet nu.
Fingertoppskänsla