Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#882039
Som rubriken lyder har jag min s70 som har tickat/knackat nu i ca 7månader och undrar vad det är.
Vad är konsekvenserna med tickande bil? jag pressar bilen väldigt mycket så jag undrar vad som kan hända.

Såhär låter det (se länk, det är min bil)



Jag kör på 5w/40 helsyntetisk olja och har gjort det i 7 månader sen jag köpte bilen, den tickande inte förr.

på volvos manual står detta om oljan för min bil förstår inte riktigt vilken olja man ska använda vissa verkstäder säger 5w/40 helsyntetisk andra säger 10w/40 andra 10w/30 vad ska man köra på?

Många "kunniga" inom bilar säger att det kan hjälpa med att byta oljan till tjockare olja vilken ska jag köra då på? för dem säger att det är hydraliska lyftare


VOLVO MANUAL

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 7d1d0e3c7d
Senast redigerad av 1 sajjkos, redigerad totalt 0 gånger.
#882080
Har du kört omkring och pressat bilen i SJU (7) månader och sedan undrar om tickandet blir bättre med ett oljebyte till en tjockare viskositet så blir svaret ofta, JA, om det inte redan är försent.Du kan ju samtidigt prova med en rensning på burk till de hydrauliska lyftarna som Volvo själv säljer samt andra tillbehörshandlare om du inte vill riva ner motorn till en löljligt hög summa istället.
#882249
Lucif3r skrev:Jag kör 5W i min T5a. Kan inte påstå att den knackar mer eller mindre än med 10W. Men jo visst, en tjockare olja kan dölja problemet, men det löser det inte.

Tjockare olja vilken är tjockare olja för min bil.. 0w-40 eller 0w-50 har inte förstått riktigt vad som avger tjockleken är det 0w eller 40 som avgör eller båda?
#882250
Jag upptäckte idag att jag inte hade någon olja alls på stickan fyllde på med 2 liter 5w-40 helsyntetisk som jag hade tidigare. och det var ju rena turen att inte motorn gick åt helvete.

Jag har haft tickande ljud i 7 månader men sen 3 dagar tillbaka har det tickat väldigt mycket och jag tror att det har med att det inte fanns någon olja, vilken tur jag hade..


Jag tänkte imorgon åka och byta olja och oljefilter tänkte göra såhär

1. tappa av all olja.
2. använda biltemas rengöringsolja http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...ingsolja-3642/

3. Hälla i 5w-40 helsyntetisk olja (har kört på denna olja i 7 månader) men frågade mekonomen idag om dem hade tjockare olja för det är hydraliska lyftare så kanske med hjälp av tjockare olja blir det mindre tickande och han sa till mig för tjockare olja använd 0w-40.. eller 5w-40 helsyntet.


Borde det hjälpa något eller? ska jag även testa något annat innan jag lämnar in den på service eller kör bara tills den dör men jäveln går så jävla bra :???:
#882255
Den första betäckningen(ex. 5W) påvisar hur lätt/trögflytande oljan är vid kall temperatur(ju lägre desto mer lättflyten är den).
Lägre viscositet är rätt bra i sverige under vinter halvåret iaf, då t ex 10W är som sirap vid kallstarter :roll:

Den andra betäckningen (ex. 40) påvisar hur lätt/trögflytande oljan är varm. 40 brukar vara lagom för våra gamla motorer. Har man en motor som går riktigt varmt kan det nog vara bra att gå upp till t ex 50. Har man en kall motor, t ex modern lågfriktion, är 30 mer lämpligt.
#882263
Den har gått 33000 det finns inga genvägar, helt osliten är den inte. Topplockets små kanaler till oljan som går upp till tryckarna börjar bli igensatta. Silen lär inte sett nån rengöring och tryckarna är slitna i sej. Vill du göra sakerna en tjänst så tar du ner tråget och rengör pickupen. Tystnar inte tryckarna direkt så blir det till att lyfta på övre kamkåpan och rensa den samt byta ut tryckarna samtidigt.
Det finns inga magiska tvättmedel som går in i tryckarna eller kanalerna till demsamma som kan utföra underverk och tvätta bort alla avlagringar. Däremot kan tvättmedel vid så många mil ställa till med ett lagerhaveri. Var försiktig.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]