Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#889115
-20 är ju en vanlig vinterdag i sverige. Prova vid -30 istället. I förhållande till t ex 0w eller 5w så är 10w resp. 15w som sirap, även om sirap du köper på ica kanske är tjockare...

Dessa motorer mår alldeles utmärkt av 5W eller t om 0W. Mycket skonsammare för motorn under den svenska vintern, varesig man vill erkänna det eller inte.
#889167
Lucif3r skrev:-20 är ju en vanlig vinterdag i sverige. Prova vid -30 istället. I förhållande till t ex 0w eller 5w så är 10w resp. 15w som sirap, även om sirap du köper på ica kanske är tjockare...

Dessa motorer mår alldeles utmärkt av 5W eller t om 0W. Mycket skonsammare för motorn under den svenska vintern, varesig man vill erkänna det eller inte.
Inte i Boråstrakten iaf :-) Här har det blivit som kallast -17 de senaste två vintrarna. Då funkar det mesta.
#906064
STP gav ingen märkbar skillnad. Jag ska som sista försök prova Wynns Hydraulic valve lifter concentrate och se om den blir lite tystare. Ringde min lokala Volvoverkstad, och de trodde att kostnad för att byta tryckarna skulle hamna på ca 8-10 000 kr vilket han inte tyckte det var riktigt värt. Dock tyckte han jag kunde prova något medel, det kunde hjälpa, men han fick inte rekommendera något enligt deras regler.

10w-60 eller 15w-50 kanske du skulle kunna prova sajjkos.
#906224
Borde inte vara förvånad..
En lokal volvofirma ville ha 17.000 för att fixa topplockspackningen på en 855t i mint condition. Toppen var fördärvad och det skulle bli rejält med jobb.
Konstigt nog erbjöd man ägaren samma summa i inbyte för bilen som det stod vid köp av annat.
Och yes... expansionskärlet var sprucket. 300spänn senare rullade den igen.
Det var inte volvoverkstan som löste problemet och jag är säker på.att han aldrig mer lämnar ett fordon där igen.
#910353
Då har jag haft i Wynns-tillsatsen ca 30 mil eller mer skulle jag tro. Tycker nästan ventilerna låter värre. Nu tänker jag inte prova något mer :-) Tömmer ut och fyller på ny olja en gång till, sedan får det vara. Då kan jag konstatera att den enda tillsatsen som fungerat för mig på en viss bil är CRC oil drip stop på en Ford Mondeo -96. På alla andra bilar med hög oljeförbrukning har det inte fungerat märkbart.
#910605
Testade också wynns tillsatsen, mest bortkastade pengarna nånsin. Provade sedan med ett nytt oljebyte å som du klasson säger så upplevde jag ännu mer ljud i min. Slutade med att jag bytte alla lyftare , vid operation visade det sej att sex stycken var slut men nu är bilen pigg å frisk å tyst som en mus.. :)
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]