Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
#881703
Hej alla glada! :-)
Har nyligen kommit hem efter en underbar helg på öland. Men på hemvägen märkte jag att högre backspegelglaset hade typ tappat fästet i underkanten så de hänger bara. Testat att trycka lite men hjälper ju inte :/ hur får jag fast glaset igen på bckspegeln?:/
Användarvisningsbild
av DooZeR
#881735
Lucif3r skrev:Det trycks dit... Men har det lossnat så är fästena säkert kassa. Ta bort glaset och kika.
Är de bara att ta tag i någon kant och dra försiktigt utåt? Och vart kan man isåfall köpa nya såna fästen?:-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#881738
Ja, men byt ut "försiktigt" mot "bänd tills du blir blå" så blir det mer rätt :lol: Fast eftersom ditt redan är sönder i underkant bör det vara lätt att få loss det.

Fästena sitter på glaset, så det är nytt glas som gäller. Har du riktig j-a otur har fästena i backspegeln pajjat också, och då lär du byta backspegeln. Men dom är rätt robusta så dom bör inte vara trasiga.
Användarvisningsbild
av DooZeR
#882050
Lucif3r skrev:Ja, men byt ut "försiktigt" mot "bänd tills du blir blå" så blir det mer rätt :lol: Fast eftersom ditt redan är sönder i underkant bör det vara lätt att få loss det.

Fästena sitter på glaset, så det är nytt glas som gäller. Har du riktig j-a otur har fästena i backspegeln pajjat också, och då lär du byta backspegeln. Men dom är rätt robusta så dom bör inte vara trasiga.

Haha okej! xD Jag var ute och kollade lite igår kväll och tänkte göra som du sa där att ta loss hela spegel glaset för att kolla fästerna. Men jag tog tag i själva spegelglaset som hängde eller ah satt löst, så enligt mig så när jag började dra de utåt så va de bara glaset som hängde med inget annat??

Kan jag bara limma fast detta igen för de ser ut att va glaset som lossnat från själva "plattan" som de ska sitta på. Kolla bild:

Bild
Användarvisningsbild
av prennmark
#882088
Min styvfar hade ett liknande problem. Han köpte lim på mekonomen, tog bort hela spegelglaset, slipade (tror jag) och limmade fast glaset igen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#882148
Personligen skulle jag nog köpa nytt glas istället. Kostar väl typ bara 150kr.
För att få loss ditt nuvarande så börja med att vinkla spegeln helt åt vänster(det är väl högerspegeln på bilden? nåja, vinkla det innåt bilen iaf).
Då bör du kunna få tag i kanten av hållaren, annars kan du ta en mejsel eller kniv eller något.
Användarvisningsbild
av taxi
#882276
Tack Lucifer! Har inte orkat bry mig om att spegeln inte gör som jag vill. Men nu när du förklarade hur enkelt den sitter så var det fixat på fem minuter 8)
Användarvisningsbild
av DooZeR
#882564
Lucif3r skrev:Personligen skulle jag nog köpa nytt glas istället. Kostar väl typ bara 150kr.
För att få loss ditt nuvarande så börja med att vinkla spegeln helt åt vänster(det är väl högerspegeln på bilden? nåja, vinkla det innåt bilen iaf).
Då bör du kunna få tag i kanten av hållaren, annars kan du ta en mejsel eller kniv eller något.
Tack för svar! Ska kolla efter ett nytt då detta ändå är pajj, tack! :)
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]