Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#881435
Som ämnet lyder: Förar dörrens fönster går upp snett, detta löses, temporärt, genom att dra det bakåt medans man hissar upp fönstret.

Vad kan vara fel är min första fråga. Om nu någon har några känningar. :)

Jag vet hur man öppnar dörrpanelen, men är lite rädd att jag kommer ha sönder alla plast clips då bakluckans panel lossnar så fort man stänger den (torkat sönder vid hålen för clipsen).

Jag vill helt enkelt bespara mig lite huvudvärk med att gå in förberedd, kanske om det är uppenbart vad det är för fel så kanske jag kan köpa grejer redan innan jag börjar öppna saker och ting. :)

//Linus
#881436
Felet ligger i hissanordningen. Finns inga genvägar utan det är bara att ta isär om du vill komma tillrätta med problemet. Förbered dig ev. på att köpa nya clips.
#881486
När rutan går snett så är det oftasts glidskorna som behöver bytas. Dom kostar väl typ 20spänn/st, och det åtgår 2 per dörr.

Clipsen till dörrsidan brukar väl inte gå sönder direkt. Därimot lossnar dom från dörrsidan så man får limma tillbaka dom. Iaf gjorde mina det :roll:

Bakluckan ska inte förväxlas med dörrsidorna. Att bakluckeinredningen lossnar har volvo lidit av i typ 40år. Plasten blir spröd med åren och det är skapliga påfrestningar på inredningen när man stänger luckan. Så det är "helt naturligt" att den lossnar.
Det finns som sagt rep. satser att köpa för någon hundring. Eller så kan man hitta på något själv med lite fantasi :)
#881500
Oj, tackar sà mycket för de snabba svaren!

Misstänkte nàgot sàdant, men nu vet jag namnet pà den berörda delen. :)

Finns den där reparations satsen till bakluckan att köpa pà lätt tillgängligt ställe? Och löser detta problemet om det är panelens hàl som har vittrat sönder?

/Linus
#881502
Rep.satsen finns lite överallt, t ex skruvat, vparts osv. Vill du ha fysisk affär så är det väl volvo, autoexperten eller mekonomen som gäller(inte säker på mekonomen dock)

Och ja, satsen lagar hålen. Det ingår metallfästen som du viker över hålen och skruvar fast på sidorna, som då ersätter det trasiga plast-hålet.
#882286
glidskor och reparationsats till bakluckan kom igàr och jag tänkte att det var en fin morgon att hàlla pà med bilen idag....


Fick loss panelen (utan att ha sönder den ;)), men sen dà?? trodde man kunde ta bort plàten som motorn satt pà, men icke!

tog bort hantaget och nàgon plastlucka, sà nu ser jag glidskorna, men hur kommer jag àt för att ersätta dom?? :o

tips och tricks utlyses! :)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]