Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#881174
Hejsan! Jag har lite frågor angående kamremsbyte! Nämligen så har min relativt nyköpta bil visat sig gått 37 tusen mil och inte 19tusen. Dock köpte jag bilen för en strunt summa så jag misstänkte att det var något fuffens!;) Men men jag är glad sålänge den går! i och med att den går riktigt bra! Problemet är att jag inte har några serviceböcker eller någon info alls förutom lite besikningspapper på den! Därför tänkte jag att det är bra att försöka driftsäkra bilen lite och hålla tummarna för många roliga mil bakom ratten med den! :)

Jag undrar om någon kan länka någon riktigt bra guide hur man går tillväga vid kamrems byte! Allt det viktiga att tänka på! Eller om det rentav är någon som vill skriva ihop en fin liten guide åt mig som jag kan följa!

Jag har aldrig bytt kamrem förut men jag är sugen på att bli en erfarenhet rikare! Man måste pröva annars vet man inte om man kan! ;)

Hur svårt är jobbet egentligen?

Vad kräver jobbet för verktyg? Några specialverktyg kamaxellåsning eller d.y.l?

Det jag då tänkt byta är kamremm+vattenpump+spännare samt multiremmen.

Jag har somsagt aldrig gjort något liknande jobb på en motor förut! Har skruvat en del 855 men inga sådana avancerade grejer! Är det något som den Envisa lilla hemmameken klarar av i sitt dubbelgarage? Eller är det mer värt att jag lämmnar bort det till killarna som kan?

Tacksam för alla svar!

Mvh Torgny
Senast redigerad av 1 Torgny77, redigerad totalt 0 gånger.
#881273
NilsO skrev:Här är en bra tråd om låsverktygen: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=74249

Hejsan Tack för svar läst igenom hela tråden och det stod en hel del matnyttigt där i! Det jag nu undrar är om någon vet vart man får tag i denna sats i dagsläget för jag kan ej hitta den på biltema! och vad jag ser finns ingen motsvarande! Tacksam för svar!

Mvh Torgny
#881275
Lucif3r skrev:Föreslår att du söker lite i forumet..... Frågan har besvarats tusentals gånger :|
Jovisst har sökt runt lite gran och läst i princip allt jag kommer över! Men jag är en sån nervös liten myra som vill vara 300% på att jag kan arbetet i teorin och har alla förutsättningar därefter att lyckas med det i praktiken!

Mvh Torgny
#881297
Lucif3r skrev:Mja, allt är väl möjligt. Men följer du rätt procedur så blir det rätt.
Okej får bli att fara och köpa det där kittet imorgon! Och beställa hem ny rem + vattenpump plus löprulle och spännare! Samt ny multirem! Är det något som är värt att tänka på vid byta utav multiremmen? Några specifika tips eller dylikt?

Mvh Torgny
#882015
Hej igen! Har stött på lite problem! Nu har jag nollat vevaxeln! Genom att stoppa i tolken i hålet bakom startmotorn! Därefter dragit runt motorn till den ligger stumt emot tolken.

Problemet jag nu stött på är att båda kamaxlarna står helt åt h....vete rent ut sagt! Konstig att bilen ens har gått över huvud taget! utan ventilsallad!

lägger in några bilder så får ni se hur dem står

Bild


Bild


Bild


Det jag nu undrar hur jag går vidare med detta!? Kamdrevs markeringarna står ju såklart inte heller ett öre rätt!

Ska jag helt enkelt plocka bort den gamla remmen för att sedan vrida kamaxlarna rätt? Eller hur ska jag gå tillväga?

Alla tips mottages varmt!

Mvh Torgny
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]