Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#882161
Torgny77 skrev:Hej igen! Har stött på lite problem! Nu har jag nollat vevaxeln! Genom att stoppa i tolken i hålet bakom startmotorn! Därefter dragit runt motorn till den ligger stumt emot tolken.

Problemet jag nu stött på är att båda kamaxlarna står helt åt h....vete rent ut sagt! Konstig att bilen ens har gått över huvud taget! utan ventilsallad!

lägger in några bilder så får ni se hur dem står

Bild


Bild


Bild


Det jag nu undrar hur jag går vidare med detta!? Kamdrevs markeringarna står ju såklart inte heller ett öre rätt!

Ska jag helt enkelt plocka bort den gamla remmen för att sedan vrida kamaxlarna rätt? Eller hur ska jag gå tillväga?

Alla tips mottages varmt!

Mvh Torgny

Kammarna står på detta vid när jag vridit runt motorn medurs! För vad jag läst mig till är motorns rotation medurs! Jag prövade dock att vrida runt motorn moturs och då när den ligger stumt emot tolken så står kammarnna i stort sätt rätt!

Det jag läst i haynes boken tolkar jag som att jag ska vrida den medurs!

Vad är rätt och vad är fel?

Mvh Torgny
#882183
Lucif3r skrev:Jadu... Det finns iaf inte en möjlighet att motorn hade gått öht. om kammarna hade stått så fel.
Har du möjlighet så ta bort remhjulet och leta på markeringen på oljepumpen. Den markeringen kan inte stå fel, därimot är den svår att hitta.
Nej det är lite o konstigt! Jag har tyvärr inte möjlighet att ta bort det i dagsläget då jag inte ha de verktyg som krävs hemma! I och med att jag har tolken så ska jag la inte behöva titta på den markeringen!

Som jag vred motorn nu är ju på samma sätt som den snurrar när den går! Det var då kammarna stod fel! När jag vred den baklänges då stod kammarna rätt! Tycker det är ett riktigt mysterium!

Mvh Torgny
#882229
Lucif3r skrev:Nej du ska inte behöva kolla märkningen på oljepumpen med tolkar...

Jag skulle ju tro att där den låser och kammarna står "rätt", är rätt noll-läge. Men det är nog bättre att någon bättre vetande får svara på det.
Jag får den känslan jag med! Men jag har bestämt mig för att ta bort remskivan imorgon och se över så att jag verkligen är säker! Måste åka och handla lite grejor imorgon men det får det vara värt! :) Aja tackar för dina svar så länge!

Mvh Torgny
#882312
Jag fick också lov att rotera motorn moturs för att vevlåsningen skulle ligga stumt emot. Jag fick inget riktigt svar på om det var rätt eller fel. Men jag tyckte att det känndes logiskt, för när man trär på remmen kan inte veven röra sig. Den skulle röra sig om man låser genom att vrida medurs. Men jag lämnar det osagt om det är rätt eller fel.

Men dubbelkolla markeringarna, det går ju två varv på veven för att få ett varv på kamaxlarna, så om det är rätt på veven behöver det inte vara rtt på kamaxlarna. Så snurra ett varv till och kolla hur det ser ut?

Fö så spinner min motor fint! (när jag låste mot veven moturs). Lycka till!
#882384
andreasw skrev:Jag fick också lov att rotera motorn moturs för att vevlåsningen skulle ligga stumt emot. Jag fick inget riktigt svar på om det var rätt eller fel. Men jag tyckte att det känndes logiskt, för när man trär på remmen kan inte veven röra sig. Den skulle röra sig om man låser genom att vrida medurs. Men jag lämnar det osagt om det är rätt eller fel.

Men dubbelkolla markeringarna, det går ju två varv på veven för att få ett varv på kamaxlarna, så om det är rätt på veven behöver det inte vara rtt på kamaxlarna. Så snurra ett varv till och kolla hur det ser ut?

Fö så spinner min motor fint! (när jag låste mot veven moturs). Lycka till!
Jo jag tycker att det bör inte spela någon större roll men jag ska pröva så som du sa! :) Tack för tipsen!

Mvh Torgny
#883082
andreasw skrev:Jag fick också lov att rotera motorn moturs för att vevlåsningen skulle ligga stumt emot. Jag fick inget riktigt svar på om det var rätt eller fel. Men jag tyckte att det känndes logiskt, för när man trär på remmen kan inte veven röra sig. Den skulle röra sig om man låser genom att vrida medurs. Men jag lämnar det osagt om det är rätt eller fel.

Men dubbelkolla markeringarna, det går ju två varv på veven för att få ett varv på kamaxlarna, så om det är rätt på veven behöver det inte vara rtt på kamaxlarna. Så snurra ett varv till och kolla hur det ser ut?

Fö så spinner min motor fint! (när jag låste mot veven moturs). Lycka till!
Så nu var allting bytt Ny kamrem+löprulle+spännrulle samt vattenpump även bytt multirem samt diverse packboxar och packningar! Tackar för alla era tips! Det gick perfekt att låsa motorn moturs då jag provade sedan kollade jag markeringen och den stod precis där den skulle vara! Nu spinner motorn som en katt igen!

Mvh Torgny
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]