Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rfwd
#880483
Hej!
Jag köpte en V70R -98 för drygt ett år sedan som sades ha Autotech steg3-trim och 19T.
Den laddade ca 1,1-1,2 vilket jag tyckte var normalt.
Efter några månader laddade den sämre och sämre och jag upptäckte att slangen mellan IC och insug var lös.
Efter jag skruvade fast den ordentligt visar laddtrycksmätaren över 1,5 bar.
Testade att koppla ur magnetventilen och då laddar den 0,4 vilket är rätt vad jag har förstått?
Trodde därför att magnetventilen var trasig och köpte en ny från Autotech men turbon laddar fortfarande över 1,5.

Under vintern har jag monterat japangrenrör och ny alu IC samt bytt ut massor av dåliga vacuumslangar till silikonslangar.
Har även testat så tryckklockan till wastegaten inte läcker.

Tyvärr har inget hänt med laddtrycket :(
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Det som sitter på bilen nu är alltså: B5234T4 med öppet filter, japangrenrör, 19T, 3" hemmabyggt avgas från turbon, steg3-chip (Autotech?)
av Mardy
#881996
Folk har oftast problem med antingen svajigt eller för lågt tryck. Inte lika vanligt med för högt verkar det som :P

Det är inte så att det ska vara 1,5 med steg 3 från autotech då? Kontakta dem o hör vad de sätter för laddtryck på steg 3?

Men 1,5 i ladd är väl inte så bra att ligga på om man har org. Stakar? Kanske inte gäller på R dock? Har för mig att på vanliga t5:an så ska man helst hålla sig kring 1 bar så länge man inte öppnat och lagt i stabilare grejer.

Kolla så alla vakumslangarna är rätt kopplade?
Har för mig att om man ryckte någon vakumslang eller kopplade om någon av dem så hade motorstyrningen inte koll på hur mycket ladd den hade så den bara försatte ge.

Jag kan vara ute och cyklar :P
Användarvisningsbild
av Perra83
#882058
När min originalmotor (V70R) mappades så begränsades laddtrycket till 1.25bar. Där någonstans bör det ligga för att motorn ska hålla.
av Rfwd
#882178
Jag har testat med två olika mätare och de visar lika.

Vad jag har kunnat läsa mig till är det max 1,3bar som gäller innan stakarna tar allvarlig skada så de 1,1-1,2 som bilen laddade från början verkar vara rätt.

Alla vacuumslangar är kontrollerade och har bytt ut en hel del av dom så där borde det inte vara något problem.
Om jag förstått rätt har motorstyrningen ingen laddtrycksgivare. Någon som vet hur laddtrycket beräknas?

Skulle det kunna vara så att chippet inte klarar av att hantera 19T-turbon rätt, eftersom det sitter 18T orginal?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#882181
Rfwd skrev:Någon som vet hur laddtrycket beräknas?
Uj... Ja det stämmer att det inte finns någon parameter för laddtrycket.
Det beräknas med en j-a massa andra parametrar, bl.a. varvtal, bränsle, TPS, tändning och lite fler saker jag inte förstod mig på :lol: Och tändning och bränsle har fler än 1 parameter, jag såg 3 för bränsle och 2 för tändning, och några gemensamma parametrar.
Samtliga måste ändras för att laddtrycket ska ändras.

Motronic 4.4 är ett riktigt hoppkok :roll:
av Rfwd
#882707
Lucif3r skrev:
Uj... Ja det stämmer att det inte finns någon parameter för laddtrycket.
Det beräknas med en j-a massa andra parametrar, bl.a. varvtal, bränsle, TPS, tändning och lite fler saker jag inte förstod mig på :lol: Och tändning och bränsle har fler än 1 parameter, jag såg 3 för bränsle och 2 för tändning, och några gemensamma parametrar.
Samtliga måste ändras för att laddtrycket ska ändras.

Motronic 4.4 är ett riktigt hoppkok :roll:
Typiskt att det var så komplicerat, men hade det varit fel på någon parameter så tycker jag inte motorn skulle gå bra i övrigt.
Rycker man kontakten till magnetventilen går den hur bra som helst, dock bara med 0,4bar i laddtryck.

Funderar på om det kan hjälpa att åka någonstans om mappa om den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#882712
0.4 utan magnetventil är precis som det ska vara, och visar att du har lite förstånd och inte skruvat på WGn :wink:

... Men jag har inte den blekaste om varför du har för mycket ladd, enda jag kan tänka mig är ett läckage så du mer eller mindre har ett "pystrim".
Visserligen kan grövre DP påverka laddet, men så mycket borde det inte göra...

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]