Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
#880122
kyler den som det skall?? - visselljud kan komma för att du har brist på köldmedie och det rusar mer eller mindre mycket gas genom expansionsventilen/orificern istället för köldmedie i flytande form och detta ger ljud.

sätt kylan på max (lägsta temperatur) - men med liten fläkthastighet typ lägsta möjliga utan att det stänger av kompressorn - öppna huven och titta vid torpedplåten så ser du ett par grövre rör i aluminium där den grövre om de är i olika storlek, bör vara sval och det andra röret som kan vara mindre också är sval (orificersystem) eller max pinkjummet (om det är en expansionsventilsystem - röret brukar också vara betydligt smalare än den utgående AC-röret)

om det grövre röret inte är svalt/kallt i det läget och kylan i ventilationen är markerat kall -. så är AC-systemet nästan helt tom och ofta hör man ett brus och visseljud under intrumentpanelen/bakom handsfacket i det läget och det handlar om dagar och veckor innan kompressorn inte vill starta över huvudtaget.

Är utgånde röret kallt i det läget och imma kondenserar på röret så prova att öka fläktfarten - när tjocka röret mister sin kyla - prova att gasa motorn lite (typ 1500 - 2000 RPM) i 10-15 sekunder och kommer kylan tillbaka i det läget så är det bara kompessorkapaciteten som bergänsar.

Om vid halv fläktfart på ventilationen och tjocka röret blir nästa rumsvarm (när den var kall vid liten fläktfart) och det inte blir kallar fast du varvar motorn en bit, så saknar du en hel del köldmedier.

ju högre fart du kan ha ha på ventilationsfläkten utan att tjocka röret börja bli varmare - ju bättre fyllt är systemet.

att tänka på:

Vid full ventilationsfläktfart och det är varmt ute typ > 28 grader C så kan man inte räkna med att det är iskallt på den tjocka röret ut från torpedväggen ens när man varvar motorn på en korrekt fylld system då all kylkapacitet (som kan vara mellan 4-7kW i det läget) som systemet kan skapa är full utnyttjad och detta är alltså inget fel och du har fortfarande kalluft ur ventilationen även om den inte är riktig lika kall som vid lägre fläktfart.
av nissesvolvo
#880135
Snacka om bra och pedagogisk förklaring. :D :-)-)
xxargs skrev:kyler den som det skall?? - visselljud kan komma för att du har brist på köldmedie och det rusar mer eller mindre mycket gas genom expansionsventilen/orificern istället för köldmedie i flytande form och detta ger ljud.

sätt kylan på max (lägsta temperatur) - men med liten fläkthastighet typ lägsta möjliga utan att det stänger av kompressorn - öppna huven och titta vid torpedplåten så ser du ett par grövre rör i aluminium där den grövre om de är i olika storlek, bör vara sval och det andra röret som kan vara mindre också är sval (orificersystem) eller max pinkjummet (om det är en expansionsventilsystem - röret brukar också vara betydligt smalare än den utgående AC-röret)

om det grövre röret inte är svalt/kallt i det läget och kylan i ventilationen är markerat kall -. så är AC-systemet nästan helt tom och ofta hör man ett brus och visseljud under intrumentpanelen/bakom handsfacket i det läget och det handlar om dagar och veckor innan kompressorn inte vill starta över huvudtaget.

Är utgånde röret kallt i det läget och imma kondenserar på röret så prova att öka fläktfarten - när tjocka röret mister sin kyla - prova att gasa motorn lite (typ 1500 - 2000 RPM) i 10-15 sekunder och kommer kylan tillbaka i det läget så är det bara kompessorkapaciteten som bergänsar.

Om vid halv fläktfart på ventilationen och tjocka röret blir nästa rumsvarm (när den var kall vid liten fläktfart) och det inte blir kallar fast du varvar motorn en bit, så saknar du en hel del köldmedier.

ju högre fart du kan ha ha på ventilationsfläkten utan att tjocka röret börja bli varmare - ju bättre fyllt är systemet.

att tänka på:

Vid full ventilationsfläktfart och det är varmt ute typ > 28 grader C så kan man inte räkna med att det är iskallt på den tjocka röret ut från torpedväggen ens när man varvar motorn på en korrekt fylld system då all kylkapacitet (som kan vara mellan 4-7kW i det läget) som systemet kan skapa är full utnyttjad och detta är alltså inget fel och du har fortfarande kalluft ur ventilationen även om den inte är riktig lika kall som vid lägre fläktfart.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#880153
håller med dig nissesvolvo det här sparas i datorn.

hasse
av Johan90450
#883543
xxargs skrev:kyler den som det skall?? - visselljud kan komma för att du har brist på köldmedie och det rusar mer eller mindre mycket gas genom expansionsventilen/orificern istället för köldmedie i flytande form och detta ger ljud.

sätt kylan på max (lägsta temperatur) - men med liten fläkthastighet typ lägsta möjliga utan att det stänger av kompressorn - öppna huven och titta vid torpedplåten så ser du ett par grövre rör i aluminium där den grövre om de är i olika storlek, bör vara sval och det andra röret som kan vara mindre också är sval (orificersystem) eller max pinkjummet (om det är en expansionsventilsystem - röret brukar också vara betydligt smalare än den utgående AC-röret)

om det grövre röret inte är svalt/kallt i det läget och kylan i ventilationen är markerat kall -. så är AC-systemet nästan helt tom och ofta hör man ett brus och visseljud under intrumentpanelen/bakom handsfacket i det läget och det handlar om dagar och veckor innan kompressorn inte vill starta över huvudtaget.

Är utgånde röret kallt i det läget och imma kondenserar på röret så prova att öka fläktfarten - när tjocka röret mister sin kyla - prova att gasa motorn lite (typ 1500 - 2000 RPM) i 10-15 sekunder och kommer kylan tillbaka i det läget så är det bara kompessorkapaciteten som bergänsar.

Om vid halv fläktfart på ventilationen och tjocka röret blir nästa rumsvarm (när den var kall vid liten fläktfart) och det inte blir kallar fast du varvar motorn en bit, så saknar du en hel del köldmedier.

ju högre fart du kan ha ha på ventilationsfläkten utan att tjocka röret börja bli varmare - ju bättre fyllt är systemet.

att tänka på:

Vid full ventilationsfläktfart och det är varmt ute typ > 28 grader C så kan man inte räkna med att det är iskallt på den tjocka röret ut från torpedväggen ens när man varvar motorn på en korrekt fylld system då all kylkapacitet (som kan vara mellan 4-7kW i det läget) som systemet kan skapa är full utnyttjad och detta är alltså inget fel och du har fortfarande kalluft ur ventilationen även om den inte är riktig lika kall som vid lägre fläktfart.


Det kyler bra när man kör med bilen men fungerar sämre om man står still och bilen går på tomgång.
Det var bra skrivet och förklarat, skall testa det så återkommer jag :)
Mvh Johan

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]