Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan90450
#879282
Hej
Jag bytte för ett tag sedan bil till en Volvo S70 -00, det jag upptäckte ganska fort var att det kom ett slags gnissel ljud från motor utrymmet. Efter ett tag kom jag på att det var AC anläggningen som tjuter/gnisslar, när jag stänger av AC upphör ljudet för att sedan återkomma när jag slår på AC anläggningen igen.
AC funkar utmärkt men det låter väldigt konstigt. Är det någon som kanske varit med om det här som kan ge svar på vad det är? om det är pumpen eller vad det nu är som gnisslar :D

Jag är ny här så förlåt om inlägget hamnar fel nu :wink:
Användarvisningsbild
av taxi
#879459
Hej! Ja, din tråd hamnade fel, du ska till 850/tidiga X70-delen.
Men vi kan ju börja lite så länge, hörs oljudet även när du kör med AC på?
Jag tänker att det kan vara tre saker:

Kylfläkt: den kan gnissla om den inte är frisk. Den går vid låga hastigheter och vid stillastående, alltså när fartvinden inte räcker för att kyla AC:ns kondensor framför kylaren.

Kompressor: kan bli dåliga och utslitna dom också.

Aggregatremmen: börjar den bli dålig (eller exempelvis spännaren till densamma) kanske den inte gillar den extra last som kompressorn utgör.

Så försök lokalisera mer exakt var ljudet kommer ifrån, utan att fastna med fingrarna i kylfläkten när den utan förvarning startar.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Ticken
#879480
Flyttar till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)

/Ticken
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#879483
kompressorns magnet koppling borde väl kunna gnissla om den slirar.
generatorn gillar kanske inte den extra belastning på remmen som kompressorn ger.


Med vänlig hälsning hasse.
av nissesvolvo
#879508
Lite för lite gas i AC systemet kan ge det ljud som jag tolkar det Du beskriver. Jag har nämligen likadant. Visst AC ger kyla men har inte riktigt den fulla kapaciteten. Men ljud är svårt att beskriva. Kan Du så spela in ljudet så kan vi andra få höra.
av xxargs
#879516
Om kopplingens på AC slirar så blir den väldigt snabbt väldigt het och det snarare kommer att börja bolma om den.

Men det finns ändå skäl att kolla gå gnisslet man hör kanske är remgnissel och då måste man kolla om den är tillräckligt välspänt eller att remmen inte är utsliten och remspännaren inte är i ändläge.

Att hänga av remmen och känna och vrida med handen att på kompressorns remskiva går att snurra och inte verkar glapp eller att lagret verkar malande, snurra på disken på remsivans utsida att den går att snurra och med stegrande och fjädrande motstånd eftersom det börja pumpa, att lagret på den delen verkar friskt, inte malar eller verkar 'grusig') - kolla remspännarens hjul och lager, kolla generatorn att den snurrar med bra lager och inte verkar glapp eller med malande ljud. - kort sagt alla remskivor som hänger på remmen.
av Johan90450
#879614
taxi skrev:Hej! Ja, din tråd hamnade fel, du ska till 850/tidiga X70-delen.
Men vi kan ju börja lite så länge, hörs oljudet även när du kör med AC på?
Jag tänker att det kan vara tre saker:

Kylfläkt: den kan gnissla om den inte är frisk. Den går vid låga hastigheter och vid stillastående, alltså när fartvinden inte räcker för att kyla AC:ns kondensor framför kylaren.

Kompressor: kan bli dåliga och utslitna dom också.

Aggregatremmen: börjar den bli dålig (eller exempelvis spännaren till densamma) kanske den inte gillar den extra last som kompressorn utgör.

Så försök lokalisera mer exakt var ljudet kommer ifrån, utan att fastna med fingrarna i kylfläkten när den utan förvarning startar.

Lycka till!


Okej inlägget verkar ha hamnat rätt nu iallafall ;)
Ljudet hörs oftast precis när jag startar bilen och när jag stänger av den, det har även börjat höras under körning nu när det varit väldigt varmt ute.
Men det hörs som mest ett par sekunder efter jag stängt av bilen, som ett gnisslande ljud.
Jag ska kolla lite i motorn och se om jag kan lokalisera var ljudet kommer ifrån, ska även försöka spela in om det är möjligt :)
av Johan90450
#879622
Jag har nu lokaliserat ljudet och det kommer från instrumentpanelen där ACn får in luft så troligtvis är det en fläkt som gnisslar. Ungefär bakom handskfacket skulle jag säga det låter ifrån.
Användarvisningsbild
av taxi
#879649
Mycket beskrivning för att komma fram till "Gnisslande Kupéfläkt".
Fast den snurrar ju även när man stänger av AC, så jag förstår inte riktigt detta, men andra kanske är piggare än jag och kan lista ut det?
av Johan90450
#879897
taxi skrev:Mycket beskrivning för att komma fram till "Gnisslande Kupéfläkt".
Fast den snurrar ju även när man stänger av AC, så jag förstår inte riktigt detta, men andra kanske är piggare än jag och kan lista ut det?

Ja det trodde jag med men jag håller med dig, jag förstår inte riktigt heller varför det slutar när jag stänger av AC. Det låter som det är från kupéfläkten men då borde det låta även när jag slår av AC men det gör det inte.
Man kan ju undra vad det är ;) hehe

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

De flesta XC90 är välutrustade. Det komm[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]