Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#878364
Tänkte höra om någon vet hur instrumenthuset översätter signalerna från hastighetsgivaren(ABS givaren..)/varvgivaren, och kanske tank/tempmätaren?
Skickas det olika spänningar beroende på hur mycket mätaren ska visa, eller jobbar den med olika motstånd, eller rent av impulser/"PWM"?
Vad är isf min och max värdet för 0 resp. "max" på mätarna? :)

Försökte hitta någon typ av servicemanual för instrumenthusen, men ingen utav dom gick in så djupt som jag eftersöker... :(


Har väl inte superhöga förväntningar på att någon här vet, men det är ju värt ett försök iaf ;-//
av Rådlös
#878375
Jag är ingen kunnig, eller jag borde vara (?) men det är väl oftast pulser det handlar om. Genom att räkna antalet pulser får man fram någon sorts värde. Så har man t.ex gjort länge i varvräknare som man kopplade på tändspolen. Och även hastighetsmätare i bakhjulsdrivna bilar. (Säkert samma sak i framhjulsdrivna?) Moderna motorer använder vevaxelgivaren som varvräknare. Läs mer här:
http://home.swipnet.se/g_gson/ (OBS! Ta ingen notis om meddelandet från Tele2. Det är något knas som man jobbar med)
Tempmätare är ofta ett NTC-motstånd som ändrar ohmvärde med temperaturen. Det ger direkt mätbara spänningar. Samma med tankmätaren. Där påverkar en flottör en vridpotensiometer. Det finns varianter där en flottör åker upp och ner för en motståndstråd, men utresultatet är ju detsamma. Möjligen färre rörliga delar?

NTC = Negative Temperature Coefficient. Ohmvärdet sjunker med ökande temperatur. Det finns motsatsen också, PTC = Positive Temperature Coefficient. Ohmvärdet stiger med ökande temperatur.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]