Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja då var det dags igen. Den här gången på den nyinförskaffade V70. Började med att kontrollera att det verkligen var (väldigt simpelt test) magnetkopplingen. AC fungerade utom när det var varmt. Finns beskrivet i ett antal trådar (XXARGS beskrivningar är bäst) ang. varför det inte fungerar när det är varmt, googla om det.

Edit: Lägger in min text från min andra guide för 940.
--------------------------
Om man vill ha djupare kunskap om detta är det bara att googla på schimsa magnetkoppling eller liknande uttryck, då får man den information man behöver.
I princip fungerar magnetkopplingen så att kopplingsskivan som sitter längst fram sitter på axeln till kompressorn. Kopplingsskivan är upphängd i navet med runda fjädrar.Innanför den sitter ett hjul som snurrar med hjälp av remmen. Inuti/bakom det hjulet finns en kraftig elektromagnet. När den får ström gör den så att hjulet som snurrar blir magnetiskt och drar till sig kopplingsskivan. Är spelet för stort (ca 1 mm eller mer) så orkar inte magneten suga åt sig skivan. Lämpligt spel är 0,3 - 0,5 mm.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329
--------------------------

Varmt ute, inte fungerande AC (som alltså fungerar när det är kallt ute). Peta försiktigt med ett kvastskaft av trä.

[youtube]MgrqovR1JWM[/youtube]

Sedan då den rackarns kompressorn sitter så tight så införskaffades ett verktyg med spärrfunktion. Guld värt när man ska göra det här jobbet. Samt skruvar, M5x40. Visade sig att de var för långa så det blev en tur till affären igen och köpa M5x30. Även de var för långa så det blev ytterligare en tur för att köpa M5x20. Började med att försöka kapa de som var för långa, men lyckades klämma tummen rejält så jag tog den försiktiga vägen och åkte till affären och köpte.

Bild

Jag gjorde så att jag lossade plastskärmen i hjulhuset, det är bara två plastmuttrar och sedan viker man ut plasten lite försiktigt. Sedan plasten under stötfångaren, den sitter med två skruvar en ute på vardera sidan.

Kollade även med bladmått. Notera vilket mått du har så att du tar bort lämplig mängd brickor (schims) sedan. Tar du bort för många så ligger kopplingen mot hela tiden.

Bild

Här ser man kompressorn framifrån bakom torkfiltret till AC-anläggningen.

Bild

Skruva dit ett par skruvar som du kan använda som mothåll.

Bild

Sedan tog jag en 17 mm blocknyckel och höll uppifrån, här fick dottern komma ut och hålla i då man själv ligger under bilen.

Bild

Sedan tar man en 10 mm blocknyckel och skruvar på skruven med. Bilden är från när jag satte ihop igen, men principen är samma både isär och ihop.

Bild

Sedan tar du tre nya skruvar och skruvar dit. Skruva i dem i botten, växelvis så att det blir jämnt drag annars kan skivan fastna på axeln. Jag använde som sagt 20 mm långa skruvar och de bottnade innan kopplingsskivan var helt ute. Sedan tog jag kofoten, och fick bända lite. Bäst skulle vara 25 mm långa skruvar.

Bild

Här är brickorna man plockar bort lagom mängd. Mät brickorna med ett skjutmått så att du tar bort lämplig mängd av brickorna. En del behöver bara ta bort den tunna, en del den tjocka, och som i mitt fall bägge två.

Bild

Bild

Kompressorn utan kopplingsskivan. Notera splinesen på axeln i mitten.

Bild

Och när det är ihopskruvat så har man mycket mindre spel i magnetkopplingen.

Bild

Lycka till!
Senast redigerad av 2 erikn, redigerad totalt 0 gång.
Bra guide!
Hoppas det är ok om jag lägger till lite?

Jag bände lite på motorn också, motorfästena klarar att man"flyttar" motorn ca fem mm utan problem, då får man lite mer plats. Med betoning på "lite"..

Skruva in de tre skruvarna jämnt, alltså lite i taget på alla i tur och ordning. Annars fastnar liksom tillslagsplattan om den pressas ut snett.

Och glöm inte att mäta spelet INNAN operationen, så du vet vilket/vilka schims som ska bort.

Sist men inte minst, jag har förträngt hur förtvivlat trångt det var, hoppas jag aldrig behöver göra det igen :D
taxi skrev:Bra guide!
Hoppas det är ok om jag lägger till lite?
Absolut. Jag kompletterar med det i huvudtexten.
taxi skrev: Jag bände lite på motorn också, motorfästena klarar att man"flyttar" motorn ca fem mm utan problem, då får man lite mer plats. Med betoning på "lite"..
Bra tips. Då hade jag kanske inte behövt åka och köpa de där M5x20.
taxi skrev: Skruva in de tre skruvarna jämnt, alltså lite i taget på alla i tur och ordning. Annars fastnar liksom tillslagsplattan om den pressas ut snett.
Glömde skriva det, det är viktigt.
taxi skrev: Och glöm inte att mäta spelet INNAN operationen, så du vet vilket/vilka schims som ska bort.
Stämmer det med.
taxi skrev: Sist men inte minst, jag har förträngt hur förtvivlat trångt det var, hoppas jag aldrig behöver göra det igen :D
Tänk att ett jobb som borde ta 5 min om man kommer åt får man ägna timmar åt bara för att det är så trångt. Bläh!
Förmodligen kommer jag nog få göra det igen, vi kör med gamla begagnade bilar så risken att det här är den sista V70 vi har är nog låg.
Redan där :D Förra sommaren hände samma sak med vår 9000, fast där sitter kompressorn överst. En kopp kaffe och en dryg halvtimme tog det. När jag fick isär den fanns inga brickor så jag slipade av nästan en mm från axeln istället, funkade det också.
Lucif3r skrev:Har dock funderat på en sak.. Vad är det som slits med åren som gör att man måste schimsa?
Den slits ung. på samma sätt som bromsbelägg. Varje gång den slår till så gnids ju metallytorna mot varann. Då försvinner lite metall. Många tillslag senare så är avståndet för stort.
Fin guide!

Undrar om det egentligen är *meningen* att den yttre delen av kopplingen ska sitta fast på splinesen så man behöver avdragare (skruvar) eller om det mest är en konsekvens av att den suttit där 10–20 år. Någon som vet? För när jag gjort detta (på två 940 och någon icke-Volvo) har det bara varit att dra ut den för hand, har varken behövt använda skruvar eller bryta.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]