- sön 06 jul 2014, 19:41
#877974
Ja då var det dags igen. Den här gången på den nyinförskaffade V70. Började med att kontrollera att det verkligen var (väldigt simpelt test) magnetkopplingen. AC fungerade utom när det var varmt. Finns beskrivet i ett antal trådar (XXARGS beskrivningar är bäst) ang. varför det inte fungerar när det är varmt, googla om det.
Edit: Lägger in min text från min andra guide för 940.
--------------------------
Om man vill ha djupare kunskap om detta är det bara att googla på schimsa magnetkoppling eller liknande uttryck, då får man den information man behöver.
I princip fungerar magnetkopplingen så att kopplingsskivan som sitter längst fram sitter på axeln till kompressorn. Kopplingsskivan är upphängd i navet med runda fjädrar.Innanför den sitter ett hjul som snurrar med hjälp av remmen. Inuti/bakom det hjulet finns en kraftig elektromagnet. När den får ström gör den så att hjulet som snurrar blir magnetiskt och drar till sig kopplingsskivan. Är spelet för stort (ca 1 mm eller mer) så orkar inte magneten suga åt sig skivan. Lämpligt spel är 0,3 - 0,5 mm.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329
--------------------------
Varmt ute, inte fungerande AC (som alltså fungerar när det är kallt ute). Peta försiktigt med ett kvastskaft av trä.
[youtube]MgrqovR1JWM[/youtube]
Sedan då den rackarns kompressorn sitter så tight så införskaffades ett verktyg med spärrfunktion. Guld värt när man ska göra det här jobbet. Samt skruvar, M5x40. Visade sig att de var för långa så det blev en tur till affären igen och köpa M5x30. Även de var för långa så det blev ytterligare en tur för att köpa M5x20. Började med att försöka kapa de som var för långa, men lyckades klämma tummen rejält så jag tog den försiktiga vägen och åkte till affären och köpte.

Jag gjorde så att jag lossade plastskärmen i hjulhuset, det är bara två plastmuttrar och sedan viker man ut plasten lite försiktigt. Sedan plasten under stötfångaren, den sitter med två skruvar en ute på vardera sidan.
Kollade även med bladmått. Notera vilket mått du har så att du tar bort lämplig mängd brickor (schims) sedan. Tar du bort för många så ligger kopplingen mot hela tiden.

Här ser man kompressorn framifrån bakom torkfiltret till AC-anläggningen.

Skruva dit ett par skruvar som du kan använda som mothåll.

Sedan tog jag en 17 mm blocknyckel och höll uppifrån, här fick dottern komma ut och hålla i då man själv ligger under bilen.

Sedan tar man en 10 mm blocknyckel och skruvar på skruven med. Bilden är från när jag satte ihop igen, men principen är samma både isär och ihop.

Sedan tar du tre nya skruvar och skruvar dit. Skruva i dem i botten, växelvis så att det blir jämnt drag annars kan skivan fastna på axeln. Jag använde som sagt 20 mm långa skruvar och de bottnade innan kopplingsskivan var helt ute. Sedan tog jag kofoten, och fick bända lite. Bäst skulle vara 25 mm långa skruvar.

Här är brickorna man plockar bort lagom mängd. Mät brickorna med ett skjutmått så att du tar bort lämplig mängd av brickorna. En del behöver bara ta bort den tunna, en del den tjocka, och som i mitt fall bägge två.


Kompressorn utan kopplingsskivan. Notera splinesen på axeln i mitten.

Och när det är ihopskruvat så har man mycket mindre spel i magnetkopplingen.

Lycka till!
Edit: Lägger in min text från min andra guide för 940.
--------------------------
Om man vill ha djupare kunskap om detta är det bara att googla på schimsa magnetkoppling eller liknande uttryck, då får man den information man behöver.
I princip fungerar magnetkopplingen så att kopplingsskivan som sitter längst fram sitter på axeln till kompressorn. Kopplingsskivan är upphängd i navet med runda fjädrar.Innanför den sitter ett hjul som snurrar med hjälp av remmen. Inuti/bakom det hjulet finns en kraftig elektromagnet. När den får ström gör den så att hjulet som snurrar blir magnetiskt och drar till sig kopplingsskivan. Är spelet för stort (ca 1 mm eller mer) så orkar inte magneten suga åt sig skivan. Lämpligt spel är 0,3 - 0,5 mm.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329
--------------------------
Varmt ute, inte fungerande AC (som alltså fungerar när det är kallt ute). Peta försiktigt med ett kvastskaft av trä.
[youtube]MgrqovR1JWM[/youtube]
Sedan då den rackarns kompressorn sitter så tight så införskaffades ett verktyg med spärrfunktion. Guld värt när man ska göra det här jobbet. Samt skruvar, M5x40. Visade sig att de var för långa så det blev en tur till affären igen och köpa M5x30. Även de var för långa så det blev ytterligare en tur för att köpa M5x20. Började med att försöka kapa de som var för långa, men lyckades klämma tummen rejält så jag tog den försiktiga vägen och åkte till affären och köpte.

Jag gjorde så att jag lossade plastskärmen i hjulhuset, det är bara två plastmuttrar och sedan viker man ut plasten lite försiktigt. Sedan plasten under stötfångaren, den sitter med två skruvar en ute på vardera sidan.
Kollade även med bladmått. Notera vilket mått du har så att du tar bort lämplig mängd brickor (schims) sedan. Tar du bort för många så ligger kopplingen mot hela tiden.

Här ser man kompressorn framifrån bakom torkfiltret till AC-anläggningen.

Skruva dit ett par skruvar som du kan använda som mothåll.

Sedan tog jag en 17 mm blocknyckel och höll uppifrån, här fick dottern komma ut och hålla i då man själv ligger under bilen.

Sedan tar man en 10 mm blocknyckel och skruvar på skruven med. Bilden är från när jag satte ihop igen, men principen är samma både isär och ihop.

Sedan tar du tre nya skruvar och skruvar dit. Skruva i dem i botten, växelvis så att det blir jämnt drag annars kan skivan fastna på axeln. Jag använde som sagt 20 mm långa skruvar och de bottnade innan kopplingsskivan var helt ute. Sedan tog jag kofoten, och fick bända lite. Bäst skulle vara 25 mm långa skruvar.

Här är brickorna man plockar bort lagom mängd. Mät brickorna med ett skjutmått så att du tar bort lämplig mängd av brickorna. En del behöver bara ta bort den tunna, en del den tjocka, och som i mitt fall bägge två.


Kompressorn utan kopplingsskivan. Notera splinesen på axeln i mitten.

Och när det är ihopskruvat så har man mycket mindre spel i magnetkopplingen.

Lycka till!
Senast redigerad av 2 erikn, redigerad totalt 0 gång.
Erik
Volvo V70 B5244S2 -01
Volvo V70 B5254T2 -03
Volvo V70 B5244S -03
Volvo V50 B5254T3 -04
Volvo V70 B5254T2 -07
Yamaha XJ 900 -85
Volvo V70 B5244S2 -01
Volvo V70 B5254T2 -03
Volvo V70 B5244S -03
Volvo V50 B5254T3 -04
Volvo V70 B5254T2 -07
Yamaha XJ 900 -85