Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aloejoel
#877043
Hej Forumet.
Jag har en V70 -99:a. Jag måste själv som hyfsat teknisk amatör, demontera mitt topplock för att kolla läget med den och packningen.
Har någon erfarenhet ? Svårighetsskala?
Vilka specialverktyg behöver jag?
Tack på förhand :)
av *pettson*
#877152
Svårt att säga svårighetsnivån egentligen. Allt är ju relaterat till din kunskap.. som vi inte vet nåt om egentligen :-)-)

Förutsatt att du behöver specialverktygen till jobbet, vilket många anser onödigt (tycker personligen dom måste användas).

Då är det specialverktyg till..

Övre kamaxelkåpan för demontering och montering.
Verktyg tiĺl att hålla emot kamkåpan vid demontering. Samt vid montering.
Verktyg till att hålla fast kamaxlarna vid kamkåpan t.ex.
Packbox verktyg för montering av packboxar kamaxlar. Det är olika fram och bakkant.
Vevaxeltolk
Bra momentnyckel för att dra låga och högre moment.
Kamaxeltolk för att säkerställa kamaxelpositionerna.


Sen finns det dom som gör en del utan tolkar. Andra gör allt utan nåt special alls.
Bland dom finns det lyckade och misslyckade jobb.
Användarvisningsbild
av Aloejoel
#877174
Tack *pettson* :)

Du har varit till stor hjälp.

Jag har beställt hem Haynesboken till min bilmodell. Det verkar ju vara en stor "operation" detta. Men å andra sidan har jag inget val. Det kostar för mycket att lämna in den och då kanske hela toppen är skev när de väl öppnat upp allt.

Specialverktygen går väl på en förmögenhet bara de antar jag, men det verkar som om jag måste skaffa mig dessa, klarar väl mig inte med det jag har hemma kanske. :???:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#877232
Vev/Kamlåsningen/tolken kan du köpa på biltema för en 500ing, då behöver du bara snickra till en hållare som håller fast framkanten av axlarna i kamkåpan. Detta kan göras på tusen olika sätt, enklaste är att knyta fast dom med ett starkt snöre(dock inte det stabilaste sättet), går även att göra i trä också om man vill det.
Orginalvertyget är ett vinkeljärn med 2 hål i, typ. Så det är ju inget avancerat direkt.

Verktyget för kamkåpsdemontering/montering kan du också bygga själv. 2 kassa tändstift, 2 gängade stänger, 2 plattjärn, 2 lämpliga stora vingmuttrar som är enkla att skruva för hand.
av *pettson*
#877320
Det är skönt att se lite framåtanda samtidigt som du verkar förstå budskapet. Det är ingen stor operation, men den kräver att man gör saker i rätt ordning och att man gör dom ordentligt för att inte skada istället för att reparera. Vad gäller skevhet på topplock och sånt behöver du inte oroa dej. Slå lite på forumet hittar du info om det.
Man kan göra saker på olika sätt beroende på vad man har för kunskap och tillgångar.
Men det finns bara ett sätt som garanterat fungerar, och det är att göra saker på rätt vis från början.
Verktygen går precis som det sagts i mångt och mycket att tillverka själv. Att däremot tro att man sparar tid på att låta bli är bara dumt. Om du dessutom tar dej tid att läsa en del forum blandat med en del verkstadshandbok och avslutar med en del förnuft i det hela. Då blir det riktigt bra. Använd momentnyckeln flitigt vid jobbet. Det är lagerlägen du drar åt sen.
Det är inte viktigt att veta hur nåt är byggt tycker många, är bara att fixa, men onekligen går det förbannat mycket lättare med mindre potentiella skador på delarna om man VET hur nåt är byggt, då man tar isär det. Det går snabbt att spräcka övre kamkåpan. Men.. den går inte att byta ut till en ny eftersom den görs i par med topplocket. Så gör som boken säger när du tar isär och plockar ihop. Kunskap kan vara tråkigt, men det sparar en massa pengar i slutändan.

Några vad jag tycker är ledord.
Använd vilket packningsfabrikat du vill då du köper topplockspackning. Det skiljer inget speciellt på dom.
Topplocksbultar kan återanvändas, men dom måste mätas och bedömas. Är du osäker så köp nya.
Använd ENDAST Volvos packningslim. Det går utmärkt med Silicon också.. en stund. Sen kryper oljan förbi och det blev förbannat svårt att täta läckan med mindre än att riva allt. Så Volvos lim alltså.
Använd Volvos packboxar till kamaxlarna. Det finns massor fina packboxar men Volvos är faktiskt dom enda som är metallförstärkta. Hittar du metallförstärkta någon annanstans billigare, köp då dom istället. Men låt bli scantech osv. En tidsfråga innan dom läcker. Även autoexperten och mekonomen använder den billigare sämre modellen.
Insug och avgaspackning kan du använda vadsomhelst till.

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]