Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hippoo
#876287
Halloj!
Jag har ett problem på vänster fram, bromsen ligger emot ibland och fälgen blir ljummen, samt att det hörs ett kvittrande ljud, lägger man foten på bromspedalen tystnar det så länge man har foten på pedalen.
Till saken hör att all fram är bytt till nya grejer, ok, skivor och belägg, även broms slangarna är relativt nya. Har tagit bort oket och kollat det, men vi hittar inget som ser konstigt ut, inga vibrationer i ratten under färd och bilen går rakt om man släpper ratten.
Snälla någon duktig människa vad ska vi kolla mer?
Tacksam för all hjälp
av 855 T5 -94
#876316
Ta ur beläggen och motionera kolven / kolvarna och sen smörjer du upp glid / styrpinnarna med kopparpasta. Så att allt går lätt. Gör lika runt om, så står det sig ett bra tag.

Inte vet jag vad det är för bil men det lär ju smörjas som det låter.
av *pettson*
#876324
Kärvar inte bromsen, eller inte har svullnat i en slang, så glappar hjullagret istället..
Användarvisningsbild
av taxi
#876335
Eller så kanske han har glömt att göra rent okhållarna? Eller vad kallas den där bygeln som aldrig byts, som bromsbeläggens ändar glider mot?
av hippoo
#876535
Bilen en 854 årsm 95 Oket är kollat och smörjt fast det är nytt, hjullagret är byt för mindre än ett år sedan, och att problemet är med bromsarna, för gnisslandet tystnar tillfälligt när man trampar på bromspedalen.
av S6024t
#876589
nu vet jag inte hur det ser ut på en 850..men v70/s60 så sitter det en tråd "fjäder" vet inte hur jag ska förklara,men titta på en v70/s60 så förstår du vad jag menar,den syns igenom fälgen,du kan inte missa att se den
av hippoo
#881094
Bromsvätska utbytt, ingen skillnad, det ligger fortfarande emot på vänster sida. Kan en defekt bromsslang ha den inverkan att beläggen ej släpper ordentligt? Ska testa med andra belägg i helgen för att se om det hjälper, om det ej funkar så är det snart slut på alternativ.
av Nemesiz
#881132
Hej.
En fråga har jag bara, när du lyfter upp bilen och snurrar på hjulet gå den trögt hela vägen runt eller bara på något ställe? Om den går trögt hela vägen så är de antagligen oket som har kärvat eller något annat som behöver smörjas. Men om den går trögt bara på ett eller två ställen så är de troligtvis bromsskivan som har blivit snett.

Och ja jag vet att de är nya grejer men är det så att oket inte släppte av någon anledning eller att TS har bromsat rätt hårt under första 25 milen efter monteringen av nya skivor och belägg så kan skivan eller skivorna bli skeva.


Mvh

Darek
av hippoo
#883204
Problemet löst! Byte tillbaka till dom gamla bromsbeläggen då slutade det att ligga emot,
måste varit nåt knas med dom nya beläggen, tack för alla tips
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]