Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#873748
Hej.
Har en Volvo V-70 -97. Fick ett problem med bilen häromveckan.
Hur ofta skall kylfläkten till kylaren gå ? den går nämligen konstant men startar inte direkt när man startar bilen
utan efter några sekunder när den är kall och direkt nästan när den är varm oavsett om man stänger av ACN eller om den är på.
När acn är påslagen går pumpen hela tiden och även kylfläkten.
Har en skrotad V70 jag testat att plocka reläet som sitter ovanför kylaren från liksom tryckgivarna som sitter på ac-rören längst fram vid
kompressorn och vid torpedväggen. Jag har även provat byta kylkanalens givare bredvid kupefläkten.
Inget av detta har gett resultat.. Skall även tillägga två saker:
* Frugan har haft bilen på längre resor och upplevt att kupefläkten lagt av helt utan att starta igen förren bilen fått stå ett tag.
* Jag fyllde nyss på en burk med envirosafes 134a i ac-systemet och när bilen går ligger trycket inom det gröna fältet på manometern.

Tacksam för ideer och svar då jag inte hittat NÅGON som har samma problem.

Mvh Mattias
#873799
Kylfläkten ska gå väldigt sällan. Jag har bara fått igång min en liten stund när jag pressat bilen riktigt ordentligt och stannat direkt efter.

AC pumpen slår till och från beroende på vilken temp. som är inställd och vilken temp temp-sensorn rapporterar. Andra saker som påverkar pumpen är dåliga tryckvakter, dåligt med gas, eller dålig magnetkoppling(behöver schimsas).

Föreslår att du ser till att få felkoder utlästa för att se om bilen gnäller över något.
#873961
Den pausar inte alls, och mätaren är helt ok.

taxi skrev:Nej, men på tomgång kan den nog gå i upp till en minut innan den pausar. Går den längre än så?
Verkar mätaren för vattentemperaturen i instrumentet fungera normalt?
#873963
Den går hela tiden när man står på tomgång men verkar slå av en del när man kör igår körde vi ca 5 mil i ett streck o jag hade acn på hela tiden,
När jag kom hem slängde jag upp huven direkt och då gick den inte förren efter några sekunder när vi stannat.
Rören till ACN var vita som i ett kylskåp !
Jag tror inte på lågt tryck jag tror på för högt tryck i så fall. vart sitter alla tryckvakter förutom den vid påfyllningen och den mot torpedväggen?
skulle vilja veta trycket med motorn avstängd på en normal bil.
/Mvh Mattias


Lucif3r skrev:Kylfläkten ska gå väldigt sällan. Jag har bara fått igång min en liten stund när jag pressat bilen riktigt ordentligt och stannat direkt efter.

AC pumpen slår till och från beroende på vilken temp. som är inställd och vilken temp temp-sensorn rapporterar. Andra saker som påverkar pumpen är dåliga tryckvakter, dåligt med gas, eller dålig magnetkoppling(behöver schimsas).

Föreslår att du ser till att få felkoder utlästa för att se om bilen gnäller över något.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]