Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
#873563
Hej!

Detta är ett riktigt skumt fenomen. Jag tog bort hela toppen, turbon, insuget och renoverade ALLT. Nya packningar till turbo, nya kopparbrickor till turbo, ny oring till oljereturne, nya packningar hit och dit samt rengjorde hela oljeavskiljaren + ny slang till den. Jag satt fast nya rostfria klämmor och bytte ALLA slangar som jag köpte via högkvalitéts företag. Som sagt, jag lade verkligen ner pengar och tid för att få det riktigt.

Men det läker motorolja :-(O)
Inte bara lite, utan verkligen mycket. Jag gick under bilen på en smörjbrygga och torkade rent ALLT som var blött. Det var olja exakt ÖVERALLT, med undantag många ställen. Det som var mest oljigt var vid under motorn på höger sida bak. Lustigt nog så var turbon torr och även oljereturen torr. Jag fick bra värden också på besiktningen idag också.

Denna axel längst ned på denna bild har det runnit olja på och sen har den sprutat olja exakt överallt. Detta är inte min bil.
Bild

Men då hade jag en liten teori. Undra om jag kanske hade för mycket olja i motorn? För jag renoverade bara motorn, tog loss turbon, satt tillbaka turbon och sen fyllde på med 6.8 liter olja.

Vad tror ni det läker?
#873589
Lucif3r skrev:6.8!?!?!?!?!!!?!?!?!

Det ska vara 5.8!
5.8 + 0.9 om man har turbo ;)

Nu när jag tänker på det så var det 6.7 liter jag hällde i.
#873651
Oj.

Så Jaha.
Då fick man en rejäl tvättning.

Nu när den har tryckt upp olja. Då är det inget annat att göra förutom att kolla så inget har gått söndert och fram med trasa?
#873721
Lucif3r skrev:Börja med att läsa av oljestickan och tappa ur ev. överskott av olja.
Jag hällde i 5.8 + 0.9 liter och sen kollade jag på stickan efter ett tag och då såg jag att den låg precis på max strecket. Då tänkte jag "kanon! :-)-) "

Nu har jag kört så den är på min strecket. Körde bara till stan och tillbaka för att besikta.

Jag ska nu under och skruva bort bukplasten under för att kolla om det har runnit något. Om det inte har runnit så är väll all överskott borta och packningen hel.
#873738
Jag tror jag har lite tur. Det verkar som det har läkt igenom oringen som är tätar för oljesticksröret :)
Innan jag hade skruva dit oljestickröret så slängde jag ett öga på den röda oringen där. Tydligen så var den lite svart och gammal. Men jag lade ändå dit den och tänkte "Äh, den fungerar".

Men det verkar alltid ha varit läckage där tidigare.

Hur som helst så kommer lite bilder nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som jag ser så kommer oljan från oljestickans rör, vilket är en lätt sak att laga.
Men jag förstår inte varför det är olja på den där axeln som ni ser ovan?
Annars är det inte så mycket olja på baksidan av oljeblocket. Mest framsidan av oljeblocket.
Så det spelar ingen roll om jag hade vräkt dit 10 liter eller 5 liter. Hade ändå läkt, tror jag.

OSB! Jag har haft bukplasten monterad och den KANSKE ha vibererat så oljan kan ha skvättit överallt uppåt. Eller vad tror ni'?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]